HISTORIA

HISTORIA

En lång tradition av nytänkande

Volvo grundades i Sverige 1927 och ett år senare rullade vår första buss på gatorna. Vi startade med en vision om säkra och effektiva transporter för alla. Sedan dess har Volvo gått i täten för den tekniska utvecklingen och vi är sedan många år världsledande inom kommersiella transportfordon.

1928 – 1979

1928
Den första bussen byggs på ett lastbilschassi.

1934
Det första busschassiet byggs.

1945
Volvos dieselmotor installeras för första gången i ett busschassi.

1951
Mittmonterad motor används för första gången i produktprogrammet.

1955
Turboladdade motorer introduceras.

1965
Volvo Bussar introducerar B58, det första chassi som Volvo Bussar sålde i större antal.

1968
Volvo Bussar skapas som en fristående division inom Volvokoncernen.

1971
Volvo B59 presenteras, den första låggolvsbussen.

1977
Volvo Bussar inviger fabriken i Borås och tillverkar bussar i den nya fabriken i Curitiba,
Brasilien.

1979
Volvo Bussar introducerar B10M, världens mest sålda busschassi som användes till stadsbussar, intercitybussar och turistbussar.

1980 – 1999

1981
Volvo Bussar tillverkar för första gången fler än 4 000 bussar på ett år. Volvo förvärvar Säffle
Karossfabrik AB.

1988
Volvo förvärvar Leyland Bus i Storbritannien.

1991
Volvo Bussar introducerar två chassier med motorn bak, Volvo B12 och Volvo B10B.

1994
Volvo Bussar lanserar Volvo B10L låggolvschassiet. Busstillverkningen i Kina startar. Volvo Bussar förvärvar karossbyggare i Aabenraa, Danmark, och Drögmöller, Tyskland.

1995
Volvo blir delägare i Prévost Car, Kanada. Volvo B12 får utmärkelsen Coach of the Year. Konceptbussen ECB presenteras.

1996
En ny fabrik för tillverkning av stads- och intercitybussar invigs i Wroclaw, Polen.

1998
Volvo förvärvar Carrus OY Finland, den ledande karossbyggaren i Norden. Volvo köper en andel av Nova Bus, USA, den ledande tillverkaren av stadsbussar i USA. Volvo förvärvar MASA, den ledande busstillverkaren i Mexiko.

2000 – 2009

2001
Volvo Bussar introducerar TX-plattformen.

2004
Volvo Bussar tar över resterande 50 % av Prévost Car Inc. som tillverkar bussar av märkena Prévost och Nova.

2005
Volvo Bussar får sin största order någonsin – 1 767 bussar till Santiago, Chile. Bussarna ska användas i ett kollektivtrafiksystem, BRT (Bus Rapid Transit), med särskilda bussgator.

2006
Volvos första stadsbussar börjar rulla i Bangalore, Indien.

2007
Volvo 9700 utses till Årets buss i Europa.

2008
Volvo Bussars nya fabrik i Bangalore i Indien invigs.

Volvo Bussar lanserar BRT-bussen Volvo 7800 Ledbuss i Kina.

Volvo Bussar lanserar BRT-bussen Volvo 7300 Dubbelledbuss i Mexiko.

Volvo lanserar hybridbussarna Volvo 7700 Hybrid och Volvo B5L Hybriddubbeldäckare i Europa.

2009
Volvo Bussar som varumärke introduceras i USA och Kanada. För första gången på över 20 år säljs Volvobussar i Nordamerika.

Euro 5 introduceras och 12-litersmotorn ersätts av en betydligt bränsleeffektivare 13-litersmotor.

2010 – IDAG

2010
Volvo Bussar startar serieproduktionen av Volvo 7700 Hybrid. De sänker bränsleförbrukningen med upp till 35 %.

2011
Volvo Bussar lanserar Volvo 7900 Hybrid med upp till 37 % lägre bränsleförbrukning än konventionella dieselbussar.

2013
Volvo Bussar introducerar Euro 6-motorprogrammet i Europa.

2014
UD-varumärket introduceras i Indien.

Volvo 7900 Laddhybrid lanseras.

Introduktion av avancerade, automatiska bromssystem för turistbussar.

Förarstödsystemet Volvo I-Coaching lanseras.

2015
ElectriCity-projektet startar i Göteborg.

Flera säkerhetsfunktioner lanseras: Volvo Dynamic Steering (VDS), kollisionsvarning framåt (FCW), kollisionsvarning och nödbroms (CWEB), körfältsassistans (LKS) och aktiv farthållare(ACC).

VAD VI GÖR

VAD VI GÖR

Hållbara transportlösningar

Vad vi gör
Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss