Skånetrafiken utvecklar för framtiden

Bakgrunden till projektet är att Skånetrafiken vill förbättra reseupplevelsen så att fler människor åker kollektivt – och att de gör det som ett aktivt val. Man visste från undersökningar att vissa linjer uppfattades som mer attraktiva av passagerarna, utan att det fanns några påtagliga mätbara skillnader.

Skånetrafiken utvecklar för framtiden

”Vi förstod att det fanns många olika saker som formar upplevelsen”, säger Joakim Agartson, marknadschef på Skånetrafiken. ”Vi kände att vi behövde veta mer om vad våra resenärer tycker. Och inte bara om oss utan om resande i allmänhet. Om man ser sig om i staden så har nästan allt förändrats mycket mer än bussen och busshållplatsen.”

Man tog kontakt med företaget Veryday och gjorde en rejäl genomlysning av vad kollektivtrafikens passagerare tycker och tänker. ”Vi gjorde mängder med djupintervjuer, olika åldrar, yrken, resvanor, boende, bakgrund; mycket stor mångfald i underlaget”, förklarar Joakim Agartson.

Och man fick veta saker som väldigt få tänkt på. Nästan alla som åker buss tycker att stängerna man håller i som stående passagerare är en smittorisk. Och nästan alla pekade ut samma två eller tre platser som favoritsittplatser i bussen. Totalt sett fick Skånetrafiken en lång lista på idéer som kan göra resandet till en bättre upplevelse.

Projektet gick i rekordfart. Från kick-off till leverans av den trafikklara bussen gick det bara 6 månader. ”När vi nu hade så mycket underlag ville vi ju snabbt prova en del av de konkreta förändringsidéerna”, säger Joakim Agartson. ”När vi pratade med Volvo visade det sig att de inte bara hade en lämplig buss, de hade också resurser att bygga om den efter alla våra tankar. Vi är imponerade av gänget i Volvos Säffleanläggning som verkligen förvandlade bussen, och av Transdev som inte tvekade att sätta bussen i reguljär trafik.”

Bussen har gått i reguljär trafik i Kristianstad och ska vidare till Trelleborg och så småningom Malmö. I Kristianstad är den med marginal den buss passagerarna uppskattar mest, och men vet att det finns de som faktiskt hoppat över en buss och väntat in konceptbussen. ”Nästa steg är att gå ett nytt varv med våra passagerare och se vad som blev bra och vad som kan förbättras. Och vi räknar med att ta ut de viktigaste förbättringarna i många fler bussar så fort vi kan, i första skedet till en hel linje”, avslutar Joakim Agartson.

Läs mer om projektet här

Ladda ner foto