Volvo Bussar fokuserar på eldrift och förarmiljö

När Volvo Bussar ställer ut på Persontrafik 2016 i Göteborg kretsar mycket kring e-mobilitet. Bland annat lanseras nu helt eldrivna Volvo 7900 Electric på den nordiska marknaden. Samtidigt introduceras Volvos uppskattade styrsystem, Volvo Dynamic Steering, på regionalbussar och stadsbussar. En konferensutrustad Volvo 9700 i tillgänglighetsanpassat utförande och en konceptbuss för framtidens stadstrafik är ytterligare exempel på vad som visas.

Volvo Bussar fokuserar på eldrift och förarmiljö

I och med lanseringen av nya Volvo 7900 Electric har Volvo Bussar nu ett komplett program av elektrifierade fordon med hybrider, laddhybrider och helt eldrivna bussar på marknaden. Med låg ljudnivå, låg energiförbrukning och små eller inga emissioner alls skapar elektrifierade fordon nya möjligheter att ställa om till en hållbar kollektivtrafik. För att underlätta för städer och operatörer att ta steget, erbjuder Volvo heltäckande lösningar med fordon, service och laddinfrastruktur, där operatören leasar både bussar och batterier. På Persontrafik 2016 visar Volvo inte bara upp sin nya elbuss i kommersiellt utförande utan också laddningsutrustning för så kallad opportunity charging (OppCharge), som innebär att bussarna kan snabbladdas vid ändhållplatserna. Hittills har Volvo Bussar sålt 350 hybrider, laddhybrider och elbussar i Norden.

– För de mässbesökare som vill uppleva hur eldriven busstrafik fungerar i praktiken är det bara att ta en tur med någon av bussarna på linje 55 som går genom centrala Göteborg. Åk gärna med till ändhållplatserna också för att se hur laddningen går till, säger Jörgen Sjöstedt, Volvo Bussars chef för den nordiska marknaden.

Volvo Dynamic Steering
Volvo Dynamic Steering (VDS), som idag finns som tillval på Volvos turistbussar, kommer under 2017 att introduceras även på stadsbussar (Volvo 7900) och regionbussar (Volvo 8900). Volvo Dynamic Steering är en vidareutvecklad intelligent servostyrning som ger en säkrare körning och högre åkkomfort. Systemet registrerar ojämnheter och räknar ut nödvändig kompensering för att skapa den önskade styrkänslan, oavsett last och däck. I låga hastigheter innebär det att den kraftförstärkande elmotorn sköter det mesta av styrningen, vilket i sin tur gör att förarens rygg, armar och axlar avlastas. I högre hastigheter gör den förbättrade riktningsstabiliteten att körningen blir mer avslappnad. En studie från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) visar hur systemet minskar belastningen på muskler och leder: I genomsnitt krävs det 20 till 30 procent mindre muskelaktivitet för att svänga bussen, och vid vissa manövrer minskar belastningen med så mycket som 70 procent.

Redan idag är över hälften av alla Volvos långfärdsbussar som säljs i Europa utrustade med VDS. För de mässbesökare som själva vill testa hur VDS underlättar arbetet bakom ratten finns möjlighet att testa i både simulator och verklig körning under mässdagarna.

Ny konferensbuss anpassad för rörelsehindrade
Volvo 9700HD presenteras under mässan i ett utförande som fullutrustad konferensbuss med rullstolslift och plats för att kunna ta ombord två rullstolar.

Konceptbuss för framtidens stadstrafik
Tillsammans med Skånetrafiken, Transdev och designfirman Veryday har Volvo Bussar tagit fram en konceptbuss för att testa ny teknik och nya inredningskoncept i dialog med resenärerna i Skåne. Bussen, som tidigare använts för testtrafik i Göteborg, har byggts om av Volvo Bussars rekonditioneringsverkstad i Säffle för att passa Skånetrafikens behov.

Volvo Bussar ställer ut i monter B05:02 under temat Go Electric med Volvo Bussar!
www.goteborgelectricity.se

 

Ladda ner foto