Volvo och ABB inviger laddstation för elbussar baserad på OppCharge

Volvo Bussar och ABB har invigt en laddstation för elbussar som baseras på det öppna gränssnittet OppCharge. OppCharge innebär att laddstationer och elektrifierade bussar från olika tillverkare kan användas tillsammans. Målet är att underlätta introduktionen av elbussystem i världens städer.

Volvo och ABB inviger laddstation för elbussar baserad på OppCharge

Tillsammans med ABB invigde Volvo Bussar igår en laddstation för elbussar som bygger på det öppna gränssnittet OppCharge. Laddstationen är ABB:s första för elbussar i Sverige.

Laddstationen är installerad utanför Volvos depå för elbussar i Arendal och är ett gemensamt referensprojekt mellan ABB och Volvo Bussar. Samarbetet syftar till att tillsammans utveckla och kommersialisera elbussar och elhybridbussar utrustade med system för DC-snabbladdning baserade på öppna standarder. Demonstrationen av både bussar och laddstation som produkt och system ger en tydlig bild av hur installationen ser ut hos kund.

Med den nya laddstationen demonstrerar Volvo att företagets elbussar är kompatibla med laddstationer från flera olika tillverkare, bussarna på linje 55 laddar nu från system levererade av ABB och Siemens.

”Det känns mycket bra att tillsammans med ABB inviga ytterligare en laddstation som baseras på det öppna gränssnittet för snabbladdning, OppCharge. Här kan både Volvos elbussar och elbussar från andra tillverkare ladda. Med OppCharge kan världens städer känna sig trygga i att elbussar och laddinfrastruktur från olika tillverkare är kompatibla med varandra och att man kan undvika inlåsningseffekter. Det skapar förutsättningar för en accelererad övergång till elektriska bussystem i städerna”, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

”Vi är glada att få vara med och bidra till hållbara och kostnadseffektiva transportlösningar och samtidigt tillgodose behovet i städerna som fortsätter att öka. Att minska kostnader och risker vid övergången till elfordon är något som vi, tillsammans med Volvo, vill erbjuda marknaden och samhället. OppCharge, som skapar ett öppet gränssnitt för båda bussar och laddstationer, förväntas dessutom bli en standard för framtiden”, säger Robert Larsson, divisionschef för ABB Discrete Automation and Motion i Sverige.”

Volvo tog tillsammans med flera andra tillverkare av bussar och infrastruktur, däribland ABB, i våras initiativ till ett öppet och standardiserat gränssnitt mellan laddningsutrustning och fordon.

Volvo Bussar är marknadsledande inom elektromobilitet och har levererat fler än 2800 elhybrider och elbussar till 21 länder runt om i världen.

OppCharge

  • Öppet gränssnitt mellan laddningsutrustning och fordon
  • 150 kW och 300 kW laddning
  • Alla rörliga delar är integrerade i laddstolpen
  • 3-6 minuters laddning räcker till 30 minuters körning
  • Konduktiv statisk laddning med pantograf där kommunikation mellan buss och laddningsstation och buss sker via WiFi
  • Bussen har kontaktskenor som klarar alla väderförhållanden från -25 C till +45C monterade på taket
  • Volvo samarbetar med ABB och Siemens kring laddinfrastruktur

 

Ladda ner foto