Volvo Buses

SVERIGE

Volvo får order på 90 eldrivna bussar till Belgien

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på kompletta lösningar för elektrifierad busstrafik. De belgiska städerna Charleroi och Namur har tillsammans beställt 90 st elhybridbussar av modellen Volvo 7900 Electric Hybrid samt 12 st laddstationer som ska levereras av ABB. Köpare är kollektivtrafikföretaget TEC.
Volvo 7900 Electric Hybrid

Ordern omfattar 55 bussar och 4 laddstationer till Charleroi samt 35 bussar och 8 laddstationer till Namur. Leverans och installation påbörjas i höst. Efter leverans kommer TEC att ha beställt totalt 101 Volvo elhybrider och 15 ABB laddstationer.

– Fantastiskt glädjande – ordern är en ny milstolpe för vår satsning på elektromobilitet och bekräftar konkurrenskraften i vårt erbjudande. Nu ser vi att allt fler av världens städer väljer eldriven stadsbusstrafik för att komma tillrätta med dålig luftkvalitet och buller. Det gemensamma gränssnittet OppCharge vinner mark. Att allt fler leverantörer av bussar och laddinfrastruktur använder detta gemensamma gränssnitt kommer att underlätta städernas övergång till elektrifierad busstrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall.

Huvudman och operatör är TEC-gruppen, som sedan tidigare beställt 11 st Volvo 7900 Electric Hybrid med tillhörande laddstationer till Namur, ett system som togs i drift i januari i år. När även de 35 nya bussarna sätts i trafik kommer 90 procent av Namurs kollektivtrafik att vara elektrifierad.

– Vi är mycket stolta över att vara ledande när det gäller energieffektivisering av vår fordonsflotta. Det här är en strategisk investering som kommer bidra till att förbättra livskvaliten i stadskärnorna och bidra till att regionen Vallonien når sina miljömål. Hybridtekniken är den bästa kompromissen mellan driftkrav och krav på energieffektivitet för stadsbussar idag, säger Vincent Peremans, vd TEC.

Volvos elhybrider och ABB:s snabbladdare baseras på ett gemensamt gränssnitt, OppCharge, som innebär att laddstationerna kan utnyttjas av elektrifierade bussar från andra tillverkare. OppCharge är på väg att införas som gemensamt gränssnitt i fler än 12 länder.

Volvo 7900 Electric Hybrid går tyst och avgasfritt på el cirka 70 procent av körtiden. Att ladda batterierna går på 3 till 4 minuter med hjälp av så kallad opportunity charging. Energiförbrukningen är cirka 60 procent lägre än för en motsvarande dieselbuss. Volvos eldrivna bussar används sedan tidigare i bland annat Göteborg, Stockholm, Hamburg, Luxemburg, Namur och Curitiba.

Volvo 7900 Electric Hybrid

• Drivs med el cirka 70 % av rutten.
• Tyst och utsläppsfri vid eldrift.
• 60 % lägre energiåtgång jämfört med motsvarande dieselbuss.
• 75–90 % lägre koldioxidutsläpp1, beroende på val av bränsle.
• Utrustad med elmotor, batterier och en mindre dieselmotor.
• Batterierna snabbladdas vid ändhållplats/erna på 3–4 minuter.

1) Uppskattat värde på en stadsbussrutt på 10 kilometer, jämfört med en dieselbuss Euro 6.

Laddstation OppCharge (Opportunity Charging)

• Gemensamt gränssnitt mellan laddstation och fordon som utnyttjar personbilsindustrins CCS standard.
• Laddningseffekt 150, 300 alternativt 450 kW.
• Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.
• Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.

Mer information om OppCharge: www.oppcharge.org