Möt Björn Vintfjärd, ny säljare på Volvo Bussar

När Björn Vintfjärd i mitten av nittiotalet tog sin ekonomiexamen i Karlstad var det lite av en slump att han hamnade på Volvo.

Möt Björn Vintfjärd, ny säljare på Volvo Bussar

”Det dök upp ett ledigt jobb som inköpare på Säfflefabriken, och det kändes som en bra blandning av teknik och ekonomi”, berättar Björn. ”Företaget hette fortfarande Säffle Karosseri men hade varit Volvoägt sedan 1981.”

Efter några år på inköp började Björn arbeta med marknadsföring och försäljningssupport för den Nordiska marknaden. ”På den tiden talade vi om karossförsäljning, även om det förstås var hela bussar vi sålde, och det berodde väl på att vi hade vår historia som karossör.” Så småningom utökades försäljningsupporten till att gälla även tillverkningen i Polen.

Under tiden i Säffle minns Björn särskilt utvecklingen av dubbelledbussarna till Göteborg. ”Det var ett väldig speciellt projekt”, säger Björn. ”Vi hade ju inte byggt 24-metersbussar tidigare, och det var väldigt mycket uppmärksamhet kring den leveransen.”

Tillverkningen upphörde i Säffle 2013, och 2015 lämnade Björn Volvo och blev inköpschef på IMI CCI i Säffle. Men efter några år flyttade företaget till Tjeckien och då valde Björn att stanna på hemmaplan. Och Volvo var inte sena att ta tillbaka en erfaren försäljningsingenjör, nu i rollen som säljare för Mellansverige och Stockholmsregionen.

Björn åker själv buss väldigt ofta men inte på samma sätt som vi andra. ”Just nu kör jag en Volvo 9900. Tjänstebuss kan man säga. Trots allt så vill ju kunderna se och uppleva våra produkter”, förklarar Björn. ”Så jag åker väldigt lyxigt och bekvämt i jobbet.”

Utanför jobbet önskar sig Björn lite mera tid för familjen, golfspelandet och sommarstugan vid Vänern. ”Och det blir en del fotboll också”, berättar Björn. ”Båda barnen, en dotter på 24 år och en son på 20, spelar i Säffle FF, och det är klart att det är ett stort intresse för mig också.”

I sin nya roll som säljare har Björn kontakt med allt från upphandlande länstrafikbolag till familjeföretag med några få turistbussar. ”Det som är gemensamt är att vi jobbar med produkter och lösningar som påverkar människor, något som folk verkligen bryr sig om. Nästan alla har en åsikt och egna erfarenheter. Och för mig som ska möta kundens behov är det förstås både inspirerande och ansvarsfullt”, avslutar Björn Vintfjärd.