Taxi-Kenth utökar med två nya Volvo 9500

Buss och taxi är viktiga delar av trafiken i Sydsverige. Det är gott om mindre orter där behovet av skolskjutsar och färdtjänst är stort och varierande. Och det är de lokala trafikföretagen som får det hela att fungera.

Taxi-Kenth utökar med två nya Volvo 9500

”Man måste vara flexibel”, säger företagets ägare Kenth Berg. ”Det pågår upphandlingar hela tiden, någonstans. Ibland vinner man och ibland tappar man ett kontrakt.” Och det var så Kenth, som från början enbart körde taxitrafik, började med busstrafik. När skoltrafiken i Markaryd var ute på anbud tog han hem kontraktet och skaffade sina första bussar.

Skoltrafik är en stor del av verksamheten. Nyligen tog Kenth hem skoltrafiken i Hässleholm och köpte då in två nya Volvo 9500. ”Vi har ju en Volvo 9700 sedan tidigare som vi är jättenöjda med”, berättar Kenth. ”Och framför allt är passagerarna nöjda. Sköna säten och mjuk gång. Vi får mycket beröm där.”

Förutom skoltrafiken körs en hel del beställningstrafik. Företag och föreningar lägger upp sin rutt och Kenth ger en offert på själva körningen. Att företagets Volvo 9700 är handikappanpassad och kan ta med hela tre rullstolar har gett många extra körningar.

Flexibiliteten visar sig också i de nya bussarna. Även om de ska gå i skoltrafik så är den ena fullt utrustad som turistbuss med kök och toalett. Och Kenth är belåten. ”Det finns några saker med de här bussarna som jag verkligen uppskattar”, förklarar Kenth. ”Förarplatsen är jättebra, allting sitter där det ska, allting är enkelt. Ta värmen, till exempel. Ställer jag in 22 grader så blir det 22 grader i hela bussen. Och vill jag ha annan temperatur på förarplatsen så ställer jag in det lika enkelt.”

Och bussarna hålls i toppskick. ”Jag har tio anställda förare. Alla har sin egen buss och de sköter om dem helt perfekt, tvättar, byter däck och annat.” För det regelbundna underhållet tänker sig Kenth servicekontrakt på sina Volvobussar hos Göinge Bil i Hässleholm, som är en av Volvos serviceverkstäder. ”Fördelen är att jag vet vad underhållet kostar, men jag känner också att jag får väldigt bra service av verkstaden”, säger Kenth. ”Jag kan inte vara mera nöjd.”