Volvo Bussar får order på 13 elbussar av Nobina när Malmö satsar på eldriven kollektivtrafik

Nobina har beställt 13 eldrivna Volvo-bussar som ska sättas i trafik på linje 7 i Malmö i slutet av nästa år. Det är den hittills enskilt största ordern på Volvos elbuss, Volvo 7900 Electric, och en av de största satsningarna på helt eldriven busstrafik som gjorts i Sverige.

Volvo 7900 Electric Charging

– Det är fantastiskt roligt att en av Malmös huvudlinjer nu helt kommer att elektrifieras med våra tysta och avgasfria elbussar. Eldriven busstrafik bidrar till en avsevärt bättre livsmiljö för alla som bor, reser och vistas i staden och det är en utveckling som vi självklart vill bidra till, säger Jörgen Sjöstedt, Volvo Bussars chef för den nordiska marknaden. Det är också betydelsefullt att vi på nytt får förtroende av Nobina som vi levererat bussar till i mer än 80 år och som är en av våra viktigaste samarbetspartner, tillägger Jörgen

Elbussarna är av modellen Volvo 7900 Electric förbrukar ungefär 80 procent mindre energi än motsvarande dieselbussar och kommer att drivas med grön el för att minimera miljö- och klimatpåverkan. Bussarnas batterier laddas vid linjens ändhållplatser på mellan två och sex minuter. Linje 7 går mellan Svågertorp och Ön via Malmö centrum, en sträcka på 14,7km.

– För Nobina är detta ett kvitto på den strategiska kunskap vi byggt upp och som möjliggör helhetslösningar för elbuss i större skala. Samtidigt glädjande att vi nu kan bygga vidare på denna samverkan med Skånetrafiken och Volvo och bidra till både ökad framkomlighet och hållbarhet i Malmö genom moderna, tysta och energieffektiva busssar, säger Jan Bosaeus, vd Nobina Sverige.

Volvos elbussar har nyligen satts i trafik i staden Differdange i Luxemburg. Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3500 elektrifierade Volvo-bussar globalt.

Volvo 7900 Electric

  • Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar.
  • 80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  • Tyst, avgasfri drift.
  • Utrustad med elmotor och litium-jon-batterier.
  • Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter*.

*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden.

Ladda ner foto