Högtryck i Volvos digitala monter

Volvo har de senaste åren fått mycket uppskattning, både från besökare och faktiskt också från konkurrenter, för sin ljusa, överskådliga och inbjudande monter. En intressant iakttagelse är att montern innehåller väldigt få statiska budskap. Istället finns en lång rad digitala lösningar för att skapa en givande dialog med kunderna. Hela åtta olika interaktiva stationer kommunicerar allt från VDS, tjänsteutbud och referenskunder, till säkerhet, BRT och e-mobilitet.

Högtryck i Volvos digitala monter

Lansering av nya Volvo 7900 Electric
Busworld var givetvis den naturliga platsen att visa upp den nya versionen av Volvo 7900 Electric. Massor med pressfolk på presskonferensen och applåder för lanseringsfilmen ”Light the lights” som du kan se här.

Viktigaste nyheter är nya batterier som ger väsentligt längre räckvidd och utökade laddningsmöjligheter. Den ökade flexibiliteten gör Volvo till en stark kandidat för alla typer av rutter i stadstrafik. Dessutom är ju Volvo ensamma om att kunna leverera samma buss i tre olika grader av elektrifiering; hybrid, laddhybrid och batteridrift.

Besökare från hela världen
Trots namnet har Busworld traditionellt varit dominerad av europeiska besökare, men i år var det internationella inslaget påtagligt. Volvo hade bokade besök från alla delar av världen. Glädjande var att den största delegationen var den svenska. Över 80 kunder och samarbetspartners gästade montern på fredagen när VD Håkan Agnevall presenterade den nya elbussen och Volvos planer för framtiden.

Precis som på de senaste mässorna kunde vi se ett enormt intresse för våra simulatorer. I år var det premiär för en ruttbaserad simulator för turistbusstrafik, där besökaren kan välja sin egen rutt, speca sin buss och se hur olika tillval och tjänstepaket påverkar olika saker som uptime, säkerhet och bränsleekonomi. Sedan tidigare finns simulatorer för BRT och stadstrafik, i år utökad med fler funktioner för e-mobilitet.

Fokus på turistbussar
Turistbusskunderna fick i år lite extra uppmärksamhet och bjöds in att delta i en digital mobilbaserad undersökning. Ett dussin snabba frågor där kundernas svar ska hjälpa oss på Volvo att öka kunskapen om hur vi ska skapa den perfekta turistbussupplevelsen.

Turistbussarna Volvo 9700 och 9900 visades i en specialupplaga Kortrijk Edition. Extrautrustade med både säkerhetsdetaljer och speciell inredning, ett speciellt emblem och ett starkt finansiellt erbjudande. Den som ville provköra kunde gå direkt ut från Volvomontern till vår utomhusyta. Där fanns en Volvo 9700 med VDS, en Volvo 8600 och en Volvo 7900 Hybrid Articulated att välja på.

Snabba fakta om Volvo på Busworld

Antalet mässbesökare översteg i år 35 000. Volvos monter hade en total yta på 1000 m2 som under de sex dagarna bemannades av 92 personer från 11 länder.

Högtryck i Volvos digitala monter

Interaktiva enheter
VDS Virtual Reality Testdrive
City Mobility Simulator
BRT Simulator
Coach Simulator
OppCharge Demo
Safety & Automation Simulator
Innovative Cities Case Study
Connectivity Live Demo

Högtryck i Volvos digitala monter

Fordon i montern
Nya Volvo 7900 Electric
Volvo 8900 LE
Volvo 9700, Kortrijk Edition
Volvo 9900, Kortrijk Edition 

Högtryck i Volvos digitala monter

Fordon utomhus
Volvo 7900 Hybrid Artic för provkörning
Volvo 8600 för provkörning
Volvo 9500
Volvo 9700 med VDS för provkörning
Volvo 9700 med konferensinredning
Volvo 7900 Hybrid, begagnad
Volvo 9700 begagnad