Volvo får sin hittills största order på elbussar från Trondheim

Volvo Bussar har tagit hem sin hittills största order på elbussar. Tide Buss har beställt 25 st elbussar av modellen Volvo 7900 Electric till Trondheim.

Volvo 7900 Electric

Volvos elbussar rullar sedan tidigare bland annat i Luxemburg.

Kollektivtrafikföretaget AtB i Trondheim är föregångare när det gäller introduktion av alternativ drivteknik. Redan 2010 köpte de, som en av de första i Europa, hybridbussar från Volvo. De nya elbussarna ska rulla på fyra linjer i Trondheim, med en sträckning på mellan 12 och 15 km. Trafikstart är satt till augusti 2019. Med köpet av totalt 35 elbussar, inklusive de 25 Volvobussarna, av operatören Tide Buss får Trondheim den största elbussflottan i Norge

– Detta är en milstolpe i vårt långsiktiga engagemang för att städerna ska övergå till system för eldrivna bussar i stadstrafiken. Vi är väldigt glada att etableringen av det första stora systemet med elektriska bussar i Norge sker i samarbete med Tide Buss, som är en pionjär i hållbar stadstrafik. Att köra bussar på el är den mest energieffektiva lösningen och bidrar också till en avsevärt bättre livsmiljö för alla som bor, reser och vistas i staden och det är en utveckling som Volvo självklart vill bidra till, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

– Vi är glada att vi kan fortsätta och utvidga vårt engagemang i Trondheim, där vi haft verksamhet för AtB sedan 2010. Elektrifiering av kollektivtrafikken är något vi tror mycket på och detta projektet kommer ha stor betydelse för oss och bli ett skyltfönster inte bara i Norge, utan för hela Europa. Viktigt för oss vid val av leverantör är inte bara Volvos världsledande produkter och konkurreskraftiga villkor utan också det förtroende vi har för Volvo som en stabil affärspartner som ger oss en stor trygghet i vår operativa drift, säger Jan-Helge Sandvåg, teknisk direktör i Tide Buss.

Elbussarna säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad.

Bussarna kommer att snabbladdas med så kallad opportunity charging, via laddstolpar vid ändhållplatserna. Laddstationerna baseras på ett öppet gränssnitt, OppCharge, som innebär att de kan utnyttjas av elektrifierade bussar från andra tillverkare. Upphandlingen av laddstationer är ännu inte klar.

Bussarna kommer drivas med förnybar energi och är därmed helt utsläppsfria. Energiförbrukningen för Volvos elbuss är cirka 80 procent lägre än för motsvarande dieselbuss.

Volvos eldrivna bussar har tidigare även sålts till bland annat Malmö, Luxemburg och Harrogate i England. Utöver helt eldrivna Volvo 7900 Electric omfattar Volvo Bussars program av elektrifierade fordon även hybridbussar och elhybridbussar (laddhybrider). Totalt har företaget sålt över 3600 elektrifierade Volvobussar globalt.