Volvo testar självkörande elbussar i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar. Projektet ingår i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik.

Volvo 7900 Electric

Singapore och dess transportmyndighet (Land Transport Authority, LTA) är kända för sin satsning på kollektivtrafik och självkörande fordon, med  målet att skapa en hållbar stadsmiljö. Singapore har uttalat att självkörande bussar ska införas i flera områden i landet år 2022.

För Volvo är detta första gången man utför tester med självkörande stadsbussar. Volvokoncernen har tidigare visat upp självkörande demonstrationsfordon för gruvdrift och sophämtning.

– Det finns ett snabbt växande intresse för både självkörande och eldrivna fordon i städer världen över. Tillsammans med NTU, som är ett av de ledande tekniska universiteten i världen, får vi nu möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden i en storstad med höga ambitioner för kollektivtrafiken, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.

– För oss är Singapore och NTU utmärkta partners. Här finns den tekniska miljö som krävs och helt ekosystem av forskning, utveckling och implementering av nya lösningar. Tekniken som vi tillsammans utvecklar i Singapore kan bidra till framtida autonoma lösningar från Volvo Bussar.

Basen i projektet kommer att utgöras av två helt eldrivna 12-meters Volvo 7900 Electric, av samma typ som Volvo Bussar idag säljer kommersiellt. Volvo och NTU kommer tillsammans bygga den autonoma lösningen på Volvos plattform.

En av de självkörande elbussarna kommer att användas på Singapores nya, avancerade testanläggning för autonoma fordon, CETRAN*, som invigdes i november 2017. Här kommer forskarna vid NTU att kunna testa nya funktioner och undersöka hur bussen interagerar med andra trafikanter i olika situationer inom ett avgränsat område. Den andra bussen kommer att användas för tester i bussdepå tillsammans med Singapore-baserade operatören SMRT. Ambitionen är att morgondagens självkörande bussar ska kunna tanka, ladda batterierna, köra till tvätt och parkera helt automatiskt.

– Samarbete mellan industrin och akademin är centralt för att främja en miljö som stödjer innovation, forskning och tekniska framsteg. NTU är stolta över våra starka relationer med industrin och det här samarbetet, där vi ska utveckla och testa självkörande bussar med Volvo, kommer bädda för framtidens mobilitetslösningar. Volvo är en pionjär inom innovativ kollektivtrafik och lanserade hybrider och elhybrider redan 2010 respektive 2015. Vi ser fram emot att samarbeta med Volvo när det gäller den omvälvning av persontransporter som nu sker tack vare autonoma lösningar och artificiell intelligens, säger chefen för NTU, Professor Subra Suresh.

– Våra eldrivna bussar ger redan idag städer möjlighet att förbättra luftkvalitet och minska buller, och också att planera stadsmiljöerna på helt nya sätt. När vi nu utvecklar självkörande elbussar har vi stor nytta av den expertis som redan finns inom Volvokoncernen när det gäller den här tekniken, säger Håkan Agnevall.

Samarbetet mellan Volvo Bussar och NTU sträcker sig till att börja med över en tvåårsperiod. De gemensamt utvecklade, självkörande elbussarna kommer att levereras till Singapore i början av 2019. Snabbladdningsstationer baserade på det gemensamma gränssnittet OppCharge ska levereras av ABB.

OppCharge gränssnittet är väl anpassat för automatiska laddningslösningar, både laddning längs rutt och i depå.

Volvo Bussar är en av världens ledande tillverkare av elektrifierade bussar och har hittills sålt över 3800 hybridbussar, elhybridbussar och helt eldrivna bussar.

*Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles

Självkörande Volvo 7900 Electric

  • Helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv. Tyst och utsläppsfri drift samt 80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.

  • Bussarna kommer att utrustas med GPS och lidarbaserat (laserteknik) system för kartläggning, positionering och avkänning av området runt fordonet. Automatisk reglering av styrning, växling och hastighet.

Ladda ner foto