Volvo Buses

SVERIGE

Order på 64 Volvobussar till Bus Rapid Transit i Brasilien

Volvo Bussar har fått en order på 64 bussar till Bus Rapid Transit-systemet i Curitiba, Brasilien. 40 av bussarna i ordern är Volvos 25 meter långa dubbelledbuss med plats för 270 passagerare.
Order for 64 Volvo buses to Bus Rapid Transit in Brazil
Allt fler städer i världen väljer att lösa sina transportproblem med hjälp av smarta bussbaserade system för kollektivtrafik. Systemen kallas Bus Rapid Transit eller BRT. Ett modernt BRT-system klarar av att transportera lika mycket människor som ett spårbundet system, men investeringskostnaden är endast 5-10 procent jämfört med spårvagn eller tunnelbana. Dessutom går det mycket snabbare från beslut till trafikstart med ett bussbaserat system.

Curitiba i Brasilien var först i världen med att bygga ett BRT-system redan i slutet av sjuttiotalet. Systemet har sedan dess byggts ut och består i dag av fem korridorer med separata körfält för bussarna.

En grundsten i systemet är att använda bussar med hög passagerarkapacitet, antingen ledbussar med plats för 160 passagerare eller dubbelledbussar med plats för 270 passagerare.
”Ett av Volvo Bussars kärnvärden är omsorgen om miljön”, säger Per Gabell, chef för Volvo Bussar i Sydamerika. ”Bussar med större passagerarkapacitet innebär färre bussar på gatorna och därmed lägre avgasutsläpp och lägre bränsleförbrukning.”

Volvo Bussar har levererat samtliga högkapacitetsbussar till systemet i Curitiba. De första 33 dubbelledbussarna togs i trafik i Curitiba 1992. Idag rullar hela 163 dubbelledbussar från Volvo i staden.
De första dubbelledbussarna byttes ut efter 11 år i trafik och nu är det dags för nästa grupp av 11 år gamla bussar att bytas ut mot nya. Volvo Bussar har fått en order på 40 dubbelledbussar Volvo B12 M. Bussarna bygger på TX- plattformen och har en liggande 12-liters motor på 340 hk, Euro 3.

Samtidigt fick företaget en order på 24 ledbussar, 18,5 meter långa Volvo B12M med samma motor. 
Busschassierna kommer att tillverkas i Volvo Bussars fabrik i Curitiba. Busskarosserna tillverkas av Induscar/Caio i Botucatu, Brasilien. Produktionen sker i maj och juni och trafikstart för de nya bussarna är i slutet av juli.

2006-04-26

För ytterligare information, vänligen kontakta
Per Gabell, +55 41 33178798 eller
Per-Martin Johansson, presschef, +46 31 322 52 00
Per-Martin.Johansson@volvo.com