Volvos första stadsbussar i Indien i trafik

Volvos första stadsbussar i Indien har nu tagits i trafik i Bangalore. Invånarna i staden får en exklusiv stadsbuss med lågt insteg och luftkonditionering.
Volvo Bussar har haft stor framgång i Indien med sina lyxiga, luftkonditionerade intercitybussar. I det segmentet har Volvo en marknadsandel på 60 procent. Men det handlar om relativt små volymer. Volvo Bussar sålde förra året drygt 400 sådana bussar i Indien.
I och med introduktionen av stadsbussar, har Volvo Bussar möjlighet att nå betydligt större volymer. Stadsbussmarknaden i Indien beräknas till ca 10 000 bussar per år.

I Bangalore är det är till att börja med 25 Volvobussar som sätts i trafik på fem olika busslinjer i staden. Biljettpriset kommer att bli tre gånger så högt som på dagens bussar men då blir också komforten en helt annan.
På dagens stadsbussar i Indien är det tre höga steg upp i bussen. Det saknas luftkonditionering och för att klara värmen hålls fönstren öppna vilket ger såväl buller som avgaser inne i bussen.

Volvos stadsbuss bygger på chassiet B7RLE och karossen har design efter Volvo 8700. Den har lågt insteg, rullstolsramp och luftkonditionering. Chassierna monteras i Volvos fabrik utanför Bangalore medan karossen tillverkas av en lokal karossör.

Citron under däcken
Trafikstarten fick en mycket pampig invigning. Tre av bussarna visades upp utanför den imponerande parlamentsbyggnaden i Bangalore inför ett stort antal inbjudna gäster och journalister. Bussarna fick en religiös välsignelse och framför varje däck lades en citron. Det ger lycka och framgång att köra över dessa vid premiärturen.

Trafiken med de första bussarna kommer att följas med stort intresse av många stadstrafikbolag i Indien. Om trafiken i Bangalore blir en framgång, har Volvo Bussar stora möjligheter att göra fler och större affärer i landet. 

2006-01-25