StreetCar skall göra bussresandet mer attraktivt

Nu har den futuristiska, spårvagnsliknande bussmodellen StreetCar tagits i trafik för första gången, i York i Storbritannien. StreetCar, som byggts av Volvo Bussar och karossören Wrights, skall locka fler människor att ta bussen

Initiativet kommer från First, den största bussoperatören i Storbritannien. First ville skapa något nytt, något som tog bussresandet in i framtiden och gjorde det mer attraktivt för människor att ställa bilen och ta bussen i stället. De skapade ftr, en förkortning av future, det engelska ordet för framtid.

ftr handlar om att göra bussåkandet i städer enklare, snabbare och mer attraktivt än tidigare. First ville skapa något som har spårvagnars attraktionskraft och bekvämlighet men bussens överlägsna totalekonomi, flexibilitet och snabbhet när det gäller att komma till trafikstart.

En viktig del i ftr är själva fordonet. Tillsammans med Volvo Bussar och Wrights har man skapat StreetCar. Det är en 18,7 meter lång ledbuss, 2,5 meter bred och 3,3 meter hög. Chassiet är i grunden Volvos stadsbusschassi B7L med en 7-liters Euro 3 motor på 275 hästkrafter. Två av de större förändringar som Volvo Bussar gjort särskilt för StreetCar gäller förarplatsen och kylsystemet.

Föraren i StreetCar sitter i en upphöjd position, ovanför framaxeln vilket ger mer plats för passagerare utan att för den skull behöva kompromissa med förarmiljön. Den upphöjda förarplatsen ger föraren en mycket bra överblick över trafikmiljön.

Hela kylsystemet är takmonterat för att maximera passagerarutrymmet runt motorrummet. Det bidrar också till gynnsammare värmespridning och minskar ljudnivån inne i bussen.

Företaget Wrights har skapat karossen med den uppseendeväckande designen. Det var många Yorkbor som uppskattande tittade en extra gång på bussarna den första dagen i trafik. Interiört är bussen mycket ljus och rymlig och de första passagerarna var mycket nöjda med bussen. 

Men StreetCar är bara en del i ftr. Tillsammans med staden York har First arbetat fram en lång rad lösningar för att göra resandet snabbare och mer bekvämt. Hållplatserna har höjts något för att ge en bekvämare på- och avstigning. Ett satellitbaserat datasystem håller reda på var bussarna finns och kan ge bussarna grönt ljus vid trafiksignaler om de ligger efter tidsschemat.

För att minska tiden vid av- och påstigning uppmanas passagerarna att med fördel betala i förväg. Ett sätt är att köpa biljetten via sin mobiltelefon. Man får då en streckkod sänt till mobilen som sedan bara behöver hållas framför en streckkodsläsare i biljettautomaten på bussen.

York har beställt elva StreetCar som nu tagits i trafik. Volvo Bussar och Wrights har fått order på ytterligare 28 StreetCar som bland annat skall gå i trafik i Leeds. Flera andra städer runt om i Europa har visat intresse för bussen. 

2006-05-10