Nya Volvo 9700 - Elegant, säker och bränsleeffektiv

Volvounik säkerhet, bränsleeffektiva drivlinor och en design som får passagerarna att trivas. Nya Volvo 9700 är skapad för att ytterligare öka förutsättningarna för kunderna att bedriva lönsamma affärer.

Volvo 9700 är en av Volvo Bussars mest framgångsrika modeller med ett brett användningsområde, från intercitytrafik till de lyxigaste turistresorna. Med nya Volvo 9700 finns alla förutsättningar för ännu nöjdare kunder.

Med dagens höga bränslepriser är det tufft för bussägarna att få en bra lönsamhet i sin verksamhet. Volvo Bussars mål med nya Volvo 9700 har varit att skapa en buss, och ett totalerbjudande som bidrar till att kunderna kan förbättra sin lönsamhet.

I den allt tuffare konkurrensen gäller det att ha bussar som lockar passagerarna, som får dem att trivas under resan. Volvo 9700 har fått en modern, karaktärsfull exteriör design med tydlig Volvokänsla.

Interiören har eleganta, mjuka former. Bagagehyllor, handtag, konsoler och innertak är utformade för att förstärka det luftiga helhetsuttrycket. Inredningen finns i olika färgteman där tak, väggar, golv, gardiner och stolklädslar matchar varandra. Det finns tre olika ljusa, svala alternativ och tre varmare, lite mörkare nyanser.

Komforten i nya Volvo 9700 är mycket hög. Den har elektroniskt reglerad luftfjädring med individuell framhjulsupphängning och en styv ramkonstruktion som ger en behaglig vägkänsla. Den invändiga ljudnivån är låg och Volvostolarna, som finns i tre komfortnivåer, är mycket bekväma. Stora tonade rutor runt om ger bra sikt och ventilationssystemet har hög kapacitet, bra luftfördelning med individuellt justerbara luftmunstycken vid varje stol.

Volvo Bussar har med Volvo Sound & Vision satt en ny standard för AV-anläggningar i bussbranschen. HiFi-ljud och knivskarpa plattskärmsmonitorer gör även rena transportsträckor njutbara.

Motorn i nya Volvo 9700 är den senaste generationen av Volvos bränsleeffektiva, sexcylindriga dieselmotor, DH12E. Det är en elektroniskt styrd 12-litersmotor med fyrventilsteknik, överliggande kamaxel och separat enhetsinsprutare för varje cylinder. Motorn finns i fyra effektnivåer, 340 hk (1700 Nm), 380 hk (1850 Nm), 420 hk (2000 Nm) och 460hk (2200 Nm). Motorn ger suverän respons redan från start och det maximala vridmomentet finns tillgängligt inom ett brett varvtalsområde.

Emissionerna från de nya motorerna är mycket låga, tack vare SCR-tekniken. Förutom Euro 4, kan kunderna redan idag beställa motorer som klarar Euro 5 (Incentive), en lagstiftning som inte träder i kraft förrän 2009.

Den viktigaste anledningen till att Volvokoncernen valt SCR-tekniken är att den ger lägre bränsleförbrukningen än tidigare motorgeneration. Det är en mycket viktig egenskap med tanke på dagens höga bränslepriser. En annan fördel med SCR-tekniken är att den är enkel, tillförlitlig och beprövad.

Men det är inte bara bränsleeffektivare motorer som bidrar till lägre bränsleförbrukning. Det är viktigt att hitta den bästa kombinationen mellan motor, växellåda och bakaxelutväxling. Volvo 9700 finns med fyra växellådsalternativ där det i särklass mest populära är Volvo I-shift.

Detta intelligenta växlingssystem kombinerar den manuella växellådans robusthet och driftsäkerhet med automatväxlingens komfort och smidighet. Tack vare exakta växlingar och mycket små inre förluster bidrar Volvo I-shift till en mycket bränsleekonomisk körning. Den senaste generationen I-shift är lättare, kompaktare och tystare än tidigare.

Nya Volvo 9700 finns i en lång rad varianter för turisttrafik, beställningstrafik, intercitytrafik och expresstrafik. Den finns som 4x2 och 6x2, med bak- eller mittmotor, från 10,4 till 15,0 meter och i tre olika höjder, 3,40, 3,60 och 3,80 m. Ram, kaross, avgassystem och katalysator är tillverkade i rostfritt stål vilket ger mycket bra korrosionsbeständighet och lång livslängd. För att få en slät, snygg och lättvättad sida, sätts karossplåtarna fast med ny typ av fastsättning.

Volvo Bussars mål är att underlätta för kunderna hela vägen från inköp till dess att de säljer bussen vidare som begagnad. Det är en av anledningarna till att företaget erbjuder tre olika utrustningspaket till Volvo 9700; Comfort, Optimal och Prestige. Volvo 9700 Comfort innehåller basutrustningen medan Volvo 9700 Prestige innehåller det mesta Volvo Bussar kan erbjuda.

Varumärket Volvo står mer än något annat i fordonsbranschen för säkerhet. Nya Volvo 9700 är den säkraste bussen från Volvo någonsin och listan på säkerhetsutrustning är lång. Elektroniskt styrda skivbromsar (EBS), elektroniskt stabilitetsprogram (ESP), kraftfulla strålkastare med BiXenon-lampor och stora, högt placerade placerade bromsljus, två- eller trepunktsbälten för förare och passagerare, bälteskuddar för barn och mycket annat.

För två år sedan var Volvo Bussar först i branschen med att lansera Front Impact Protection (FIP) som är en förstärkt front som skyddar förare och guide vid en kollision. I år är företaget först i branschen med ett främre underkörningsskydd som förhindrar personbilar att kilas fast under bussen vid en frontalkollision.

Företaget lanserar dessutom ett ökat skydd för föraren. Om knäna slår i panelerna bredvid ratten, tar konstruktionselement bakom panelerna upp en del av krockkrafterna och minskar risken för allvarliga skador.

Volvo Bussar har också lagt ner mycket arbete på nya Volvo 9700 för att skapa den bästa möjliga arbetsmiljön för föraren. Förarplatsen är ny och bjuder både på hög komfort och bra överblick. Instrumentpanelen har lätt överskådliga instrument med en stor, tydlig display för förarinformation centralt placerad i huvudinstrumentet. Alla reglage är logiskt grupperade och sitter inom bekvämt räckhåll. Stora rutor och backspeglar med integrerade vidvinkelspeglar ger perfekt överblick runt om.

Allt fler kunder i turistbussbranschen vill ägna sin kraft åt själva verksamheten och få tillgång till service och verktyg som bidrar till ökad tillgänglighet och produktivitet. Volvo Bussar lanserar därför nu ett nytt trygghetspaket som i högsta grad underlättar för bussägaren. Paketet, som säljs tillsammans med Volvo 9700, gäller i tre år.

Grunden i paketet är ett underhållskontrakt där Volvo tar hand om det löpande underhållet på chassiet. Dessutom ingår tillgång till Volvo Action Service, dit kunderna dygnet runt kan ringa om de snabbt behöver hjälp ute på vägarna.

Trygghetspaketet innehåller också en reservdelsgaranti för standardversionen avVolvo 9700. Volvo ser till att de reservdelar som behövs finns på plats hos Volvos återförsäljare inom 24 timmar efter beställning. Lyckas inte Volvo med det, behöver inte kunden betala något för reservdelen.

Den sista delen i paketet är att bussen utrustas med Dynafleet Perform, en version av  Volvos unika Fleet Management System för förar- och fordonshantering. Via Dynafleet får man tillgång till uppgifter för kontroll och planering av förarnas kör- och vilotider och också om själva fordonet, vilket underlättar planeringen av exempelvis service.

En av de viktigare funktionerna är möjligheten att se och analysera bränsleförbrukningen per fordon och förare. Erfarenheterna visar att det tack vare detta är fullt möjligt att sänka bränsleförbukningen med flera procent. Som tillägg kan man få kartfunktioner i Dynafleet för att enkelt kunna lokalisera var fordonen befinner sig.

2006-09-06

För ytterligare information, vänligen kontakta Arne Sehlman, produktchef, +46 31 322 52 58 eller Per-Martin Johansson, presschef, +46 31 322 52 00.