Volvo Buses

SVERIGE

Nya Volvo 9900 - Exklusiv turistbuss med hög säkerhet

Nya Volvo 9900 är det mest exklusiva som Volvo Bussar kan erbjuda. Med teatergolv, sluttande fönsterlinje, stora glaspartier och en elegant interiör erbjuder den passagerarna en bussfärd utöver det vanliga.

En bussturist idag ställer stora krav på bussen de vill åka med. Den skall vara snygg, bekväm, erbjuda bra utsikt, gott om plats för bagage och ha en AV-anläggning av toppklass. Det är med passagerarnas krav som grund som Volvo Bussar skapat nya Volvo 9900.

Exteriört utstrålar Volvo 9900 en kraftfull elegans med sina släta ytor, rena linjer och tydliga Volvokaraktär. Invändigt har varje detalj anpassats för att bilda en harmonisk helhet. Volvos designers har tagit fram åtta olika färgteman där tak väggar, golv, gardiner och stolklädslar matchar varandra.

Passagerarstolarna är det bästa som går att få och är utrustade med bord, fotstöd, nätficka och handtag. Ljudnivån är låg och kupén känns stor och luftig. Till den höga komforten bidrar också elektroniskt reglerad luftfjädring med individuell framhjulsupphängning och en styv ramkonstruktion.

I en Volvo 9900 har alla passagerare möjlighet att njuta av utsikten över vackra landskap och spännande byggnader. Tack vare teatergolvet, den sluttande fönsterlinjen och stora rutor har alla fri sikt. Bussen har en kraftfull klimatanläggning med luftkonditionering och individuellt justerbara luftmunstycken vid varje stol. Bagagehyllorna inuti kupén är av flygplanstyp och ger gott om plats för personliga tillhörigheter

I en turistbuss är det viktigt att ha en AV-anläggning som gör att alla passagerare hör och ser bra. Volvo Sound & Vision är något av det bästa som finns att erbjuda i branschen med äkta HiFi-ljud och knivskarpa 17’’ TFT-skärmar..

För Volvo är säkerhet ett prioriterat område och det gäller i högsta grad också nya Volvo 9900. Grunden är förstklassiga vägegenskaper och en ny förarplats som ger föraren alla möjligheter att köra bussen på ett tryggt och ansvarsfullt sätt. Men bussen har också en lång rad säkerhetsfunktioner som hjälper föraren.

Bussen har rejäla backspeglar med integrerade närsiktsspeglar och kameror vid dörrarna och längst bak. Kraftfulla strålkastare med BiXenon-lampor och stora, högt placerade bromsljus minskar risken för olyckor.

Volvo 9900 har elektroniskt styrda skivbromsar, Volvos kraftfulla motorbroms och Volvos kompaktretarder. Volvo 9900 är standardutrustad med ESP som kraftigt minskar risken för att bussen skall välta eller köra av vägen.

Bussen är utrustad med, FIP (Front Impact Protection) som Volvo Bussar var först i branschen med för ett par år sedan. Det är en förstärkt front som ökar skyddet för förare och guide vid en kollision.

Nu är Volvo Bussar också först i branschen med att lansera ett främre underkörningsskydd, FUPS. Det är en stålbalk långt ner längst fram på bussen som förhindrar att en personbil kilas fast under bussen. Det ökar kraftigt chansen för förare och passagerare i personbilen att överleva en frontalkollision med bussen.

Volvo Bussar har på Volvo 9900 också förstärkt skyddet för förarens knän och lårben. Bakom panelerna bredvid ratten finns nu konstruktionselement som ger efter och tar upp krockenergi och förarens knän skulle träffa panelerna vid en kollision.

Föraren har en mycket viktigt roll för upplevelsen vid en turistresa. Därför är det viktigt att förarens arbetsmiljö är den allra bästa och det är den i nya Volvo 9900.

Via den egna förardörren, stiger föraren in till förarplatsen med den nydesignade instrumentpanelen. Alla reglage är logiskt grupperade och lätt åtkomliga. Klimatet vid förarplatsen regleras separat och bland bekvämligheterna ingår elektriska fönsterhissar, elektriskt reglerade solskydd och navigationssystem som standard.

Föraren har också tillgång till all den kraft bussen behöver för en mjuk och säker färd. Motorn är den senaste generationen av Volvos 12-liters motor, DH12E. Motorn är placerad längst bak i Volvo 9900 och finns i två effektnivåer, 420 hk (2000 Nm) och 460 hk (2200 Nm). Föraren har också glädje av att Volvo 9900 är utrustad med Volvo I-shift, det högt uppskattade automatiska växlingssystemet. Det ger en exceptionellt bra körbarhet bland annat för att antalet växlingar minimeras och man kan hålla en hög och jämn snitthastighet.

Motorerna och I-shift bidrar också till goda miljöegenskaper och en bra totalekonomi. Volvo har valt att använda SCR-tekniken för att klara dagens och morgondagens emissionskrav. Redan nu kan motorn på 420 hk fås i ett incentiveutförande som klarar Euro 5. SCR är en enkel, beprövad och tillförlitlig teknik som bidrar till lägre bränsleförbrukning. Volvo I-shift har automatväxlingens komfort och smidighet men samtidigt den manuella växellådans lägre bränsleförbrukning. 

Volvo 9900 är 3,80 m hög och 2,55 meter bred. Den går att få som 4x2 på 12,3 meter eller 6x2 på 13,0 respektive 13,8 meter.

För bussägaren är det också viktigt med ett högt andrahandsvärde. Volvo 9900 har ram, kaross, avgassystem och katalysator i rostfritt stål vilket ger en mycket bra korrosionsbeständighet och lång livslängd. Bussen är lätt att underhålla med alla servicepunkter genomtänkt grupperade. De släta ytorna gör bussen lätt att hålla ren. Den bakre stötfångaren är tredelad för att man skall slippa byta hela om någon av delarna skadas.

Allt fler kunder i turistbussbranschen vill ägna sin kraft åt själva verksamheten och få tillgång till service och verktyg som bidrar till ökad tillgänglighet och produktivitet. Volvo Bussar lanserar därför nu ett nytt trygghetspaket som i högsta grad underlättar för bussägaren. Paketet, som säljs tillsammans med Volvo 9900, gäller i tre år.

Grunden i paketet är ett underhållskontrakt där Volvo tar hand om det löpande underhållet på chassiet. Dessutom ingår tillgång till Volvo Action Service, dit kunderna dygnet runt kan ringa om de snabbt behöver hjälp ute på vägarna.

Trygghetspaketet innehåller också en reservdelsgaranti för standardversionen avVolvo 9900. Volvo ser till att de reservdelar som behövs finns på plats hos Volvos återförsäljare inom 24 timmar efter beställning. Lyckas inte Volvo med det, behöver inte kunden betala något för reservdelen.

Den sista delen i paketet är att bussen utrustas med Dynafleet Perform, en version av Volvos unika Fleet Management System för förar- och fordonshantering. Via Dynafleet får man tillgång till uppgifter för kontroll och planering av förarnas kör- och vilotider och också om själva fordonet, vilket underlättar planeringen av exempelvis service.

En av de viktigare funktionerna är möjligheten att se och analysera bränsleförbrukningen per fordon och förare. Erfarenheterna visar att det tack vare detta är fullt möjligt att sänka bränsleförbukningen med flera procent. Som tillägg kan man få kartfunktioner i Dynafleet för att enkelt kunna lokalisera var fordonen befinner sig.

2006-09-06

För ytterligare information, vänligen kontakta Arne Sehlman, produktchef, +46 31 322 52 58 eller Per-Martin Johansson, presschef, +46 31 322 52 00.