Världspremiär för Volvos hybriddubbeldäckare

Volvo Bussar tar nu nästa steg i utvecklingen av hybridfordon. På mässan Euro Bus Expo i Birmingham, England, är det idag världspremiär för företagets hybriddubbeldäckare.

Den första av sex hybriddubbeldäckare från Volvo Bussar står i centrum i Volvos monter på bussmässan. Volvokoncernens avancerade hybridteknologi bidrar till kraftig bränslebesparing, förbättrad luftkvalitet och en klart lägre livscykelkostnad.

De sex dubbeldäckarna sätts i december och januari i trafik i London av bussoperatören Arriva. De kommer att användas på linje 141 mellan London Bridge och Palmers Green.

Volvo börjar ta order på den nya dubbeldäckaren nu och startar leveranserna under 2009. Serieproduktionen startar i fjärde kvartalet 2009.

Hybriddubbeldäckaren bygger på Volvos chassi Volvo B5L Hybrid som tillverkas i Volvo Bussars fabrik i Borås, Sverige. Karossen på de sex första dubbeldäckarna heter Gemini och kommer från företaget Wrightbus på Nordirland. Bussen är 10,4 meter lång och har plats för 66 sittande och upp till 20 ytterligare passagerare.

Drivlinan på hybriddubbeldäckaren är densamma som på stadsbussen Volvo 7700 Hybrid som lanserades för några veckor sedan. Drivlinan sitter placerad i chassiet på samma plats i bägge versionerna, med dieselmotorn längst bak till vänster.

På Volvo 7700 sitter batteriet på taket. I dubbeldäckaren är detta inte möjligt utan där sitter det i stället under två av sätena i nedre delen av bussen, alldeles bakom framaxeln. Där får man en bra viktfördelning i bussen utan att inkräkta på passagerarutrymmet.

Volvos hybridkoncept kallas I-SAM och består av en kombinerad startmotor, elmotor och generator med en elektronisk kontrollenhet. I-SAM sitter mellan en liten dieselmotor och Volvos hyllade växellåda I-shift. Ett litiumjon-batteri laddas vid inbromsning via elmotorn/generatorn och ger sedan energi till elmotorn för framdrift.   

Det är en parallellhybrid vilket innebär att bussen kan drivas av antingen elmotorn eller dieselmotor var för sig eller genom bägge motorerna tillsammans. Det innebär att bussen har kunnat utrustas med en mindre, 5-liters dieselmotor jämfört med en 9-litersmotor i dieselversionen av dubbeldäckaren.

Bränsleförbrukningen minskar med upp till 30 procent liksom utsläppen av växthusgasen koldioxid. Utsläppen av partiklar minskar med upp till 40-50 procent.

Hybridtekniken har funnits i många år men har hittills inte fått något stort genomslag i Europa. Bussarna har varit för dyra och bränslebesparingen för låg. Det ändras nu med Volvos hybridbussar. Tack vare Volvoutvecklade hybridkomponenter och en bränslebesparing på upp till 30 procent, är detta en ekonomiskt gångbar hybridlösning där bussoperatörerna kan tjäna in den extra kostnaden på 5-7 år.