Volvobussar introduceras i USA och Kanada

Volvo Bussar tar nu ytterligare ett steg i sin globala expansion genom att lansera Volvo 9700 i USA och Kanada. För första gången på drygt 20 år säljs därmed bussar med varumärket Volvo i Nordamerika.

Företaget Volvo Bussar AB har redan en betydande verksamhet i Nordamerika men då via sina kanadensiska dotterbolag Prevost och Nova Bus. Men det är först nu, i samband med den stora bussmässan UMA i Orlando, Florida, som företaget lanserar bussar med varumärket Volvo i Nordamerika.

”Prevost erbjuder de lyxigaste bussarna som går att få i Nordamerika idag”, säger Tore Bäckström, chef för Volvo Bussars affärsområde Nord- och Sydamerika. ”Genom att lansera Volvo 9700 i segmentet strax under Prevostbussarna, ser vi goda möjligheter att växa ytterligare såväl inom chartertrafiken som linjetrafiken mellan de större städerna.”

Han räknar med att totalmarknaden i det här segmentet är ca 1 500-2 000 bussar per år och att Volvo 9700 har möjlighet att ta en god andel av denna marknad inom några år.

”Höga bensinpriser kombinerat med den finanskris och lågkonjunktur vi nu genomlider, har lett till att fler amerikaner ställer bilen och väljer buss istället.”

Volvo 9700 för Nordamerika tillverkas i Volvo Bussars fabrik i Mexico där bussmodellen är marknadsledare när det gäller långdistanstrafik. Bussen är utrustad med en 13-litersmotor på 435 hästkrafter. Motorn tillverkas i Volvos fabrik i Hagerstown, USA. Bussen är också utrustad med Volvokoncernens hyllade växellåda I-shift som bidrar till en lägre bränsleförbrukning.

Volvo 9700 kommer att säljas via Prevosts återförsäljarnät i både USA och Kanada. Hela eftermarknaden kommer också att skötas av Prevost via företagets stora nätverk av certifierade serviceverkstäder och reservdelslager.

2009-01-22

För ytterligare information, vänligen kontakta Per-Martin Johansson, presschef, +46 31 322 52 00, per-martin.johansson@volvo.com