Volvo Buses

SVERIGE

Volvo lanserar bussanpassat alkolås

Det nya alkolåset från Volvo Bussar är speciellt anpassat för bussbranchens krav på bland annat snabba förarbyten ute på linjen. Motorn går att starta utan utandningsprov, men bromsarna förblir låsta om inte föraren är nykter.
buses_alkolas_142x88.jpg

Allt fler bussoperatörer väljer att öka tryggheten för sina passagerare genom att införa alkolås i sina bussar. Alkolås är ett kontrollsystem som förhindrar att förare kör berusade genom att föraren måste utföra ett utandningsprov innan start. Om föraren är påverkad av alkohol eller låter bli att utföra utandningsprovet, går inte bussen att köra. Promillegränsen är 0,2 promille.

Volvo premiärvisade sitt första alkolås för tunga fordon 2007. Enheten förhindrar föraren från att starta motorn när han eller hon är alkoholpåverkad,

”Det är en tändningsspärrmekanism, vilket innebär att föraren först måste blåsa i alkolåset så att promillehalten i utandningsluften kan analyseras innan motorn kan startas”, förklarar Jan-Olov Åkersten, säkerhetschef på Volvo Bussar.

”Det är en perfekt lösning för lastbils- eller turistbussoperatörer, men om man har en stadsbussflotta är det en annan sak. Det är skälet till att vi på Volvo Bussar har utvecklat vårt eget alkolås.”

Tidsbesparingar
Stadsbussarnas tidtabeller innebär ofta att förarna börjar eller slutar sin arbetsdag vid en busshållplats i stället för i depån. För att hålla tidtabellen måste förarna byta av varandra så snabbt som möjligt.

”Med det tidigare alkolåset var den förare som gick av sitt skift tvungen att slå av motorn i 15 minuter för att återställa alkolåset”, förklarar Jan-Olov Åkersten. ”Sedan loggade den nya föraren in, gjorde blåstestet och kunde därefter starta motorn efter ett negativt testresultat.”

Med Volvos nya alkolås behöver man inte slå av motorn eftersom bromsarna blockerar bussen, vilket spar värdefull tid. Nu återställer föraren först systemet med en knapp, men låter motorn gå. Samtidigt aktiveras bromsarna. Den andra föraren gör blåstestet och kan sedan fortsätta resan.

”Det finns en annan stor fördel för företag med stora bussflottor, säger Jan-Olov Åkersten.

Arbetet med att förbereda och värma upp en bussflotta i depån på morgonen görs ofta av en enda person. Att först behöva utföra 30 blåstest för att kunna starta 30 bussar tar lång tid. Men nu behöver inte blåstestet göras förrän föraren kommer för att hämta upp bussen.

Systemet är också anpassat för verkstäderna. Det finns ett verkstadsläge som gör det möjligt att utan att först göra ett utandningsprov köra bussen inom depån i maximalt 15 km/h med varningssignaler.

Skärm på instrumentpanelen
Volvo Bussars alkolås består av en handenhet som är kopplad till en skärm på instrumentpanelen. Skärmen är placerad där all annan information om bussen visas och föraren kan se testresultatet omedelbart utan att behöva ta bort handenheten från munnen.

Handenheten är inte knuten till ett visst fordon och kan därför samlas in från bussarna för att kalibreras på ett av Volvo Bussars serviceställen, vilket innebär att även stora bussflottor är enkla att kalibrera.

”Det nya alkolåset finns för bussar med elsystemet BEA 2, vilket innebär de flesta bussmodeller som har tillverkats under de senaste fyra åren, berättar Jan-Olov Åkersten. Systemet är enkelt att eftermontera men det går också att få fabriksinstallerat.

2009-10-07

För ytterligare information, vänligen kontakta Per-Martin Johansson, presschef, +46 31 322 52 00, per-martin.johansson@volvo.com