Volvo Buses

SVERIGE

Ny kraftfull och bränsleeffektiv 13-litersmotor

Volvo Bussar lanserar nu en 13-litersmotor för modellerna Volvo 9700 och Volvo 9900. Den nya motorn är starkare men samtidigt mer bränslesnål än föregångaren.
142x88_D13.jpg

När Europa nu går över till de tuffare avgaskraven enligt Euro V, tar Volvo Bussar steget att byta ut den tidigare 12-litersmotorn till en ny 13-litersmotor, Volvo D13C, i turistbussarna Volvo 9700 och 9900 och chassiet Volvo B13R.

Det är samma grundmotor som använts av Volvo Lastvagnar i flera år och den är därmed en av världens mest sålda tunga dieselmotorer. Erfarenheterna från Volvo Lastvagnar visar att Volvo D13C är en motor med robust teknologi med mycket hög tillförlitlighet. Eftersom motorn använts i trafik i flera år, har mekanikerna i serviceverkstäderna redan en god kunskap om hur motorn skall underhållas.

Volvo Bussars nya motor är en rak 6-cylindrig dieselmotor med turbo och intercooler. Den har heltäckande cylinderhuvud, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och elektroniskt reglerade enhetsinsprutare.

Motorn erbjuds i två effekter, 420 och 460 hästkrafter och vridmomentet har ökat jämfört med föregångaren. Motorn på 420 hästkrafter har ett vridmoment på 2100 Nm vid 1100-1400 varv per minut och den på 460 hästkrafter har 2300 Nm vid 1050-1400 varv per minut.

Trots den större slagvolymen har ingenjörerna lyckats sänka vikten på motorn med ca 80 kg jämfört med 12-litersmotorn. Kombinationen av lägre vikt och ett högre vridmoment ger möjlighet till en högre medelhastighet, vilket ytterligare ökar kostnadseffektiviteten.

Den nya motorn, tillsammans med en anpassad växlingsstrategi i den hyllade växellådan I-shift, bidrar till att bussen kan köras på lägre varvtal vilket sänker bränsleförbrukningen.

”Låg bränsleförbrukning är en av de absolut viktigaste faktorerna för våra kunder”, säger Håkan Karlsson, VD för Volvo Bussar. Det var den viktigaste anledningen till att vi valde SCR-tekniken för att klara kraven enligt Euro IV.

Det beslutet bidrog till att Volvo Bussar lyckades sänka bränsleförbrukningen rejält. Bussar utrustade med Volvos 12-litersmotor och I-shift är bland de mest bränsleeffektiva fordonen på marknaden idag.

”När vi nu byter till den nya, moderna, 13-litersmotorn har vi lyckats sänka bränsleförbrukningen ännu ett steg”, säger Håkan Karlsson. Våra fältprov visar på en sänkning på ytterligare upp till fem procent.

Responsen vid gaspådrag är snabb, både vid höga och låga varv. Det betyder snabbare accelerationer och bättre körbarhet med färre växlingar. Tack vare det högre vridmomentet kan Volvo Bussar använda snabbare bakaxelutväxlingar vilket ytterligare sänker motorns varvtal och därmed också ljudnivån och bränsleförbrukningen.

Den nya 13-litersmotorn är en stående motor. Mycket arbete har lagts ner på installationen för att förenkla åtkomligheten vid service, vilket gör den mer kostnadseffektiv på eftermarknaden.