Volvo Buses

SVERIGE

Nya Volvo 7900 - lättare och mer bränsleeffektiv

Volvo Bussar lanserar nu sin nya låggolvsbuss – Volvo 7900. Bland mycket annat är den nya bussen lättare vilket ger lägre bränsleförbrukning och möjlighet att ta fler passagerare.
142x88_Volvo_7900_Hybrid_2011_09.jpg

Den nya stadsbussen Volvo 7900 har många likheter med Volvo 8900 som lanserades förra året. De delar samma karosskoncept och ända upp till 70 procent av delarna är exakt desamma.

”Det här ger stora fördelar för de av våra kunder som har både Volvo 7900 och Volvo 8900 i sin flotta, säger Stefan Guttman, chef för affärsutveckling på Volvo Bussars Europaregion.

”De kan använda i stort sett samma rutiner för underhåll och reparationer, färre reservdelar behöver hållas i lager och mekanikerna känner igen sig när de byter från en bussmodell till en annan. Det bidrar till kortare tid i verkstaden och mer tid på vägen.”

Precis som med Volvo 8900 består karossen av en blandning av olika material. Företaget har valt de material som passar bäst för olika funktioner.

Karosstrukturen består av aluminumprofiler som skruvas ihop och taket är också gjort i aluminium. De stora fördelarna med aluminium är att det är lätt och rostfritt material. Fronten och bakmodulen är tillverkade av stål som bland annat har den fördelen att det är lätt att forma till en snygg design.

Användningen av aluminium och den patenterade ihopsättningsmetoden ger en buss med stor motståndskraft mot rost. Det finns också en miljöfördel eftersom aluminium kan återvinnas med så mycket som upp till 90 procent.

Sidopanelerna är tillverkade av glasfiber och olika plastmaterial och de limmas fast. Glasfiber och plaster är lätta material, det ger släta och snygga sidor på bussen och inte minst är sidopanelerna enkla att byta ut om de får en skada. Den nya konstruktionen innebär också många delar skruvas fast vilket innebär att många reparationer kan göras utan att man behöver svetsa.

”Det går fort och enkelt att byta sådana delar som det ofta uppstår mindre skador på som till exempel stötfångarhörn och området runt hjulhusen”, säger Stefan Guttman.

Föregångaren Volvo 7700 tillverkades i stål och med den nya konstruktionen har företaget kunna sänka vikten rejält. Hybridversionen av Volvo 7900 är till exempel hela 550 kg lättare än dagens version.

”När bussarna blir lättare ger det utrymme för våra kunder att ta fler passagerare och ändå klara viktkraven, säger Stefan Guttman. ”Volvo 7900 som ledbuss med gasmotor kan till exempel ta 14 passagerare fler än föregångaren.”

”Dessutom innebär den lägre vikten att bränsleförbrukningen sänks och det är en av de viktigaste faktorerna för att nå en låg livscykelkostnad.”

Till exempel blir den redan mycket låga bränsleförbrukningen på Volvos hybridbuss nu ännu längre. Bränsleförbrukningen blir upp till 37 procent lägre än en dieselbuss, jämfört med upp till 35 procent på dagens hybridbuss.

Volvos försäljning av hybridbussar är mycket framgångsrik. Hittills har företaget sålt ca 300 hybridbussar, såväl Volvo 7700 Hybrid som dubbeldäckaren Volvo B5L Hybrid.

En lång rad städer i Europa har köpt hybridbussar av Volvo. De har också sålts i Brasilien och testas framgångsrikt runt om i Sydamerika och Mexico, i Kina och i Israel.

”Kunderna är mycket nöjda med tillförlitligheten på våra hybridbussar som ligger på samma nivå som dieselbussarna, säger Stefan Guttman. ”Dessutom är bränsleförbrukningen precis så låg som vi utlovat.”

Men hybridversionen är bara ett av alternativen i när det gäller nya Volvo 7900. Bussen erbjuds med motorer för diesel/biodiesel och CNG/biogas. Den finns som 12-metersbuss eller som 18 meter lång ledbuss.

Dieselmotorn är Volvos bränsleeffektiva Volvo D9B på 260, 310 eller 360 hästkrafter. Motorn uppfyller Euro V och finns också i EEV-version med partikelfilter. Gasmotorn är Volvo G9B på 300 hk. Den kan köras både på CNG och biogas. Kunderna kan välja automatiska växellådor från antingen ZF eller Voith.

Volvo 7900 Hybrid har samma effektiva hybriddrivlina som tidigare med en 5-liters dieselmotor, en elmotor och med Volvo I-shift som växellåda.

Det ställs stora krav på busschaufförer som kör i stads- och linjetrafik. De måste ha fullt fokus på trafiken för att kunna köra säkert samtidigt som de ofta har stressiga tidtabeller att följa. Samtidigt skall de möta passagerarna på ett vänligt och positivt sätt.

Hur förarna sköter sitt arbete har stor påverkan på passagerarnas upplevelse, bränsleförbrukningen och slitaget på bussen och därmed också på bussens livscykelkostnad.

Volvo Bussar har därför vid utvecklingen av Volvo 7900 och Volvo 8900 lagt ner ett stort arbete på att skapa en förarplats som ger förarna de bästa möjliga förutsättningarna för att göra ett bra jobb under ett långt arbetspass.

Företaget har intervjuat många bussförare, låtit dem testa olika varianter, gjort datasimuleringar och matematiska beräkningar, allt för att hitta de mest ergonomiska lösningarna.

Förarplatsen på Volvo 7900 har en lång rad inställningsmöjligheter för stol och ratt så att den passar alla oavsett om föraren är lång eller kort. Reglagen är placerade där förarna vill ha dem.

God sikt är av yppersta vikt för en busschaufför. Sikten i Volvo 7900 är ypperlig med stora fönsterytor, tredelade backspeglar och som tillval en backkamera. Förarplatsen har en egen klimatzon och det finns generösa förvaringsutrymmen för chaufförens personliga tillhörigheter.

Säkerhet är ett av Volvos kärnvärden och genomsyrar allt företaget gör. Volvo 7900 är i grunden en stabil konstruktion som klarar EUs rundslagningskrav R66. Bussen har elektroniskt styrda bromsar.

Samtliga säten kan utrustas med 2- eller 3-punkts säkerhetsbälten. Motorum och värmarutrymmen är utrustade med branddetektorer och motorrummen kan utrustas med sprinklersystem.

För att utöka passagernas trygget, har Volvo utvecklat en integrerad övervakningskamera som kan installeras i alla varianter av Volvo 8700. Volvo Bussar har också utvecklat ett alkolås speciellt anpassat för busstrafik. Motorn går att starta utan ett utandningstest, men bromsarna hålls låsta om chauffören som gör ett utandningsprov är onykter.

Volvo 7700 har tillverkats i företagets fabrik i Wroclaw, Poland. Volvo 7900 kommer till att börja med också tillverkas där, men eftersom den delar karosskoncept med Volvo 8900, kan Volvo 7900 i framtiden också komma att byggas i fabriken i Säffle, Sverige.