Volvo Bussar lanserar helt nytt motorprogram

Miljövänliga, bränslesnåla och högeffektiva. Volvo Bussar kommer nu med en helt ny serie optimerade motorer som klarar de nya Euro 6 kraven. - Euro 6 medför generellt en ökad bränsleförbrukning, men tack vare motorer med lägre vikt, nya smarta generatorer och elektrifiering av komponenter har vi kunnat förbättra bränsleprestandan för i stort sett alla våra bussmodeller, säger Johnny Lidman, Product Manager Busi¬ness Region Europe på Volvo Bussar.

Volvos nya motorprogram består av tre modeller; 5-, 8- och 11-litersmotor. Alla har utvecklats för att uppnå maximal bränsleeffektivitet samtidigt som de möter de nya Euro 6 normerna.

- Den nya 8-liters motorn, D8, är först ut och ersätter våra nuvarande 7- och 9-liters Euro 5 motorer. Vår 7-litersmotor Euro 5 är världsledande* vad gäller bränsleekonomi, den nya 8-litersmotorn bibehåller den positionen och har samtidigt förbättrad prestanda. Jämfört med 9-litersmotorn, ger den också en betydligt lägre bränsleförbrukning och lägre ljudnivå, säger Johnny Lidman, Product Manager Busi¬ness Region Europe på Volvo Bussar.

Den nya 8-litersmotorn kommer installeras i Volvos intercitybuss 8900 och i turistbussen 9500. Den kommer också att finnas i chassier för utvalda karosstillverkare.

Starkare hybridmotor
Volvos nya 5-litersmotor, D5, är en starkare dieselmotor för Volvos hybriddrivlina med 240 hk (215 hk). Motorn  kommer också användas i den nya hybridledbuss som Volvo lanserar i och med Euro 6.
- Med den befintliga Euro 5-litersmotorn är vår hybrid redan idag bättre än en standarddiesel Euro 6 buss. Med den nya 5-litersmotorn Euro 6 blir den ännu ”grönare” och möter också alla Euro 6 kraven, säger Johnny Lidman.

De nya 5-litersmotorn kommer också användas i Volvos nya dubbeldäckare, B5TL, som lanseras i England senare i höst. Här innebär den nya motorn en rejäl bränsle- och viktbesparing jämfört med dagens B9TL Euro 5.
Både 5- och 8-litersmotor Euro 6 kommer att finnas i varianter som kan köras på biodiesel.

Beprövad SCR- och EGR-teknik
I det nya motorprogrammet använder Volvo SCR (selective catalytic reduction) och EGR (exhaust gas recirculation)-teknik. Teknologin har använts i flera år av Volvo i USA och Japan och har nu vidareutvecklats för Europamarknaden. De nya motorerna har också dieselpartikelfilter, vilket krävs för att klara Euro 6 normerna.

Volvo kommer också med en ny 11-litersmotor för sina turistbussar, som kommer att vara både bränslesnålare och lättare jämfört med dagens 13-litersmotor.
De nya motorerna kommer ut på marknaden från och med halvåret 2013.

*Enligt det oberoende testinstitutet VTT.

Fakta Volvos nya motorprogram
5-, 8- och 11-liters motor. Alla motorer möter Euro 6 standarden och använder SCR- och EGR-teknik samt DPF.

D8
Tre modeller:
• 280hk 1050Nm
• 320hk 1200Nm (finns också som biodiesel)
• 350hk 1400Nm

D5
• 240hk 900 Nm (finns också som biodiesel)

D11
Tre modeller:
• 380hk 1800Nm
• 430hk 2050Nm
• 460hk 2200Nm

Bussmodeller som kommer att finnas med de nya motorerna:
Citybussar: Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Hybrid ledbuss
Intercity: Volvo 8900  4x2, 6x2
Turistbussar: Volvo 9500, Volvo 9700, Volvo 9900


Ladda ner bilder




För mer information, kontakta:
Helena Lind, Media & Marketing Manager, Volvo Bus Corporation
+ 46 (0) 765 53 62 57