Volvo Bussar lanserar unikt spel för kunder

På IAA är det världspremiär för Volvo Bussars unika, digitala kundspel. Spelet ska hjälpa kunderna att utveckla sin verksamhet och bli mer lönsamma. - Vi har fått fantastiskt fin respons på spelet och många förfrågningar om att komma och spela det tillsammans med våra kunder, säger Marie Carlsson, chef för affärslösningar på Volvo Bussar.

Kundspelet har utvecklats utifrån de utmaningar och frågeställningar som är aktuella i bussoperatörernas vardag såsom bränsleekonomi, hög tillförlitlighet vad gäller bussarna, hög passagerarnöjdhet mm. Spelplanen är en iPAD och det finns ett spel för stadsbusskunder och ett för kunder inom turistbussegmentet.



Syftet med kundspelet är ha dialogen med kunderna på ett nytt sätt, och med spelet som utgångspunkt diskutera hur kundens verksamhet kan utvecklas.

- Dialogen med kunden är central i vårt samarbete och spelet är ett nytt och kul sätt att ha denna dialog. Vi vill bidra till att både kunden och vi får nya insikter, säger Marie Carlsson, chef för affärslösningar på Volvo Bussar.

- Spelet är ett nytt och roligt sätt att få igång bra diskussioner om vår verksamhet och de utmaningar som vi och branschen står inför. Det tar upp relevanta frågeställningar som vi kan relatera till, säger Arne Veggeland, vd på Nettbuss AS i Norge.



Spelet spelas genom att deltagarna slår tärningen och olika händelser inträffar som påverkar ekonomin hos företaget, och som deltagarna behöver hitta lösningar till. Spelet kan spelas enskilt eller i lag, och tanken är att deltagarna ska utbyta erfarenheter med varandra och få med sig nya insikter. Vinnaren av spelet är den som under en femårsperiod lyckats tjäna mest pengar och har högst passagerarnöjdhet.

Besökare på den stora buss- och lastbilsmässan IAA i september kan spela spelet i Volvos monter i hall 17, monter A05.