Volvo visar upp elbuss på kollektivtrafikmässa i Milano

Volvos nya elbuss är en av huvudattraktionerna på den stora UITP-mässan i Milano 8–10 juni, där representanter från kollektivtrafiken från hela världen kommer att vara på plats. Den tysta, avgasfria och passagerarvänliga elbussen är det senaste resultatet av Volvos stora satsning på eldrivna stadsbussar, vilket även innefattar hybridbussar och elhybridbussar.

– De helt eldrivna bussarna gör vårt program inom eldrivna stadsbussar komplett. Hybridbussarna, elhybriderna och de eldrivna bussarna gör det möjligt för kunderna att införa en hållbar kollektivtrafik i hela staden.

- Utvecklingen har gått snabbt, det grundar sig i att Volvo är fast beslutna att bidra till att lösa en av människans största utmaningar: en hållbar utveckling för miljön. Vi anser att det är ett av de mest grundläggande behoven i samhället att kunna röra sig fritt i våra städer på ett rent och tyst sätt. Det ska kännas som att vi reser mot en hållbar framtid, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

 

En komplett produktportfölj är en av tre hörnstenar i Volvo Bussars elektromobilitetsstrategi. Att erbjuda kompletta system som omfattar både bussar och infrastruktur är en annan viktig del. Den tredje hörnstenen i företagets strategi är att arbeta för en öppen standard när det gäller laddinfrastruktur, något som gör det möjligt för kunder att även använda bussar från andra tillverkare.

 
Nyckelfärdigt koncept med starka partner

Det nyckelfärdiga konceptet går kortfattat ut på att kunden kan fokusera på att köra bussarna medan Volvo Bussar tar hand om allt annat. Tillsammans med Volvos globala partner Siemens och ABB kan företaget erbjuda kompletta lösningar för den elektriska infrastrukturen, däribland den smarta konduktiva laddningen. Volvo Bussar kan också anlita lokala partner för att tillhandahålla verkstäder, depåer och trafikledning.


Kommersiell lansering 2017

I Volvo Bussars program med elektrifierade bussar ingår den tidigare lanserade Volvo 7900 Hybrid, som har blivit en stor kommersiell framgång med över 2 000 sålda bussar, samt laddhybridvarianten av Volvo 7900 som lanserades hösten 2014.

Till skillnad från dessa två är den första helt eldrivna bussen under Volvo-varumärket ett konceptfordon. Den är 10,7 meter lång (över en meter kortare än en konventionell buss) och kan ta upp till 86 passagerare. Förarstolens centrala placering bidrar till den höga passagerarkapaciteten.

 

Den eldrivna bussens energiförbrukning är cirka 80 procent lägre än hos motsvarande dieseldrivna bussar. Serieproduktion av helt eldrivna Volvobussar planeras att starta under 2017.

 
Elbussen är en del av ElectriCity

Den nya eldrivna bussen håller just nu på att testköras i reguljär trafik i Göteborg inför den officiella premiären den 15 juni. Den eldrivna bussen är ett resultat av samarbetsprojektet ElectriCity, som utvecklar, demonstrerar och utvärderar innovativa lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik.

 

Tre helt eldrivna bussar och sju elhybridbussar, samtliga från Volvo Bussar, kommer att trafikera nya linje 55 mellan universitetsområdena vid Lindholmen och Chalmers och genom centrala Göteborg. Alla fordon är utrustade med batteripaket som kan snabbladdas med förnybar el på ändhållplatserna.

Länk till högupplöst

Länk till högupplöst

Länk till högupplöst
Se filmen om Volvos elbussteknik