Volvos nya elbuss: Designad för att ge resenärerna en upplevelse

Att få fler att åka kollektivt är en av de viktigaste nycklarna till morgondagens hållbara transporter och hållbara städer. Med sin nya elbuss tar Volvo steget in i framtiden inte bara när det gäller miljöegenskaper utan också design och material.

En ljus och luftig interiör med harmoniska färgkombinationer, bekväma stolar med naturmaterial samt möjlighet att ladda mobilen och surfa ombord är något av det som ska locka resenärer.

– Det ska helt enkelt vara trevligt att åka buss. Resenärerna ska få en positiv upplevelse och kunna använda tiden ombord på ett bra sätt, samtidigt som det ska vara lätt att kliva på och av, säger Dan Frykholm, Design Director på Volvo Bussar.

Faktum är att Volvos elbuss redan vid första anblicken signalerar att det är en annorlunda resa som väntar, och då inte bara för att den rör sig tyst och avgasfritt. Med sitt kompakta yttre och sin vänliga design har den karaktär nog att bli ett positivt inslag i vilken känslig stadsmiljö som helst. Den kan till och med köras inomhus. Breda, centralt placerade dörrar och ett lågt insteg gör det enkelt att stiga ombord.

Inuti möts resenärerna av en ljus och luftig miljö. Direkt i anslutning till dörröppningen finns en stor öppen yta med plats för till exempel barnvagnar eller en rullstol. I bussens främre del finns också ett antal klaffstolar, som kan fällas upp och låsas i upprätt läge vid högtrafik om det krävs plats för fler stående. Ytmaterial och färger är valda med omsorg från golv till tak.

– För att skapa en varm och rymlig känsla inuti bussen har vi ett vitt, välvt akryltak med bakomliggande ljusslingor som ger ett mjukt och behagligt ljus, berättar Dan Frykholm.

I övrigt domineras interiören av modernt gröna nyanser. De är tänkta att spegla elbussens miljöegenskaper samtidigt som de matchar karossens gröna färg på ett behagligt sätt. Även den grafik som används på bussen går igen både exteriört och interiört. Mönstret, som har formen av en storstadssilhuett för att visa bussens användningsområde, finns till och med i stolarnas klädsel.

Hållbar kvalitet
– De helt eldrivna bussarna gör vårt elektromobilitets-program komplett. Tillsammans gör hybridbussarna är ganska lågmälda, men tittar man noga så ser man att det händer saker i detaljerna. Även valet av material bidrar till att förstärka upplevelsen. Vi har satsat på hållbar kvalitet rakt igenom, säger Ingrid Karlsson, som svarar för designen av elbussens ytmaterial och textilier.

– Ull är ett slitstarkt och genuint naturmaterial som är vackert att se på och skönt att sitta på. Det värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt. Dessutom är det praktiskt och avvisar både väta och smuts. Det passar väldigt bra i en buss för hållbara transporter.

Uppdraget att ta formgivarnas idéer från tanke till fungerande textil, gick till Bogesunds väveri i Ulricehamn. Här finns en lång erfarenhet av att ta fram komplexa textilier inte minst till transportmedelsindustrin.

-Vi ser tydligt hur tillverkare av bussar, tåg och flygplan lägger allt större vikt vid interiörens utformning för att attrahera resenärer. Det går att göra väldigt mycket med framför allt ljus och textilier för att skapa trivsel. Volvos nya stolsklädsel är ett bra exempel på det, säger Tobias Torsborn, Sales Manager Transport på Bogesunds Väveri.

För ett mobilt liv staden
En resa i stadstrafik ska upplevas som en sömlös förflyttning från start till mål. Och även om tiden resenärerna tillbringar ombord är kort, ska de kunna utnyttja den efter eget huvud så långt det går, antingen det är för att jobba, surfa på nätet eller ladda mobilen. Det kan de på Volvos elbuss. Den är byggd för ett liv som är mobilt i fler än en bemärkelse.

Volvos elbuss en del av ElectriCity
Volvos elbuss testas nu i trafik i Göteborg på nya busslinje 55. Elbussen ingår i ElectriCity – ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Här deltar bland annat Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Keolis, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

Länk till högupplöst
Länk till högupplöst