Volvo Buses

SVERIGE

ElectriCitys kampanj med Zara Larsson och Seinabo Sey når över 2,5 miljoner visningar

I förra veckan lanserade samarbetsprojektet ElectriCity kampanjen ”Silent Bus Sessions”. Där genomför Zara Larsson och Seinabo Sey varsin akustisk konsert inför förvånade resenärer på den nya elbusslinjen i Göteborg. Musikvideorna har blivit en viral succé och under torsdagen väntas kampanjen nå 2,5 miljoner visningar.
ElectriCity_silentbussessions_seinabo_sey_037.jpg

Se musikvideor och Behind the scenes-filmen här:

https://www.youtube.com/channel/UCMFyuCnYH0GoVArgOYJu4Dw/feed

ElectriCitys kampanj ”Silent Bus Sessions” uppmärksammades redan under inspelningen, då två av Sveriges just nu hetaste artister uppträdde på en av elbussarna på nya linje 55 i Göteborg. Sedan lanseringen av kampanjen, då fyra musikvideor släpptes har det nu gått en dryg vecka, och hittills har över 2,3 miljoner tittare tagit del av kampanjen, som också nått utanför Sveriges gränser och blivit omskriven i bland annat Tyskland, Brasilien, Japan och USA.

– Med kampanjen har vi kunnat nå den breda allmänheten och kommunicera kring en av de stora fördelarna med eldrivna bussar – att de är tysta. Filmerna har fått mycket positiv uppmärksamhet, inte minst i sociala medier. Det är fantastiskt kul att intresset för hållbar kollektivtrafik är så stort, säger Niklas Gustafsson, Volvokoncernens hållbarhetschef.

Den mest delade videon har hittills varit Seinabo Seys låt ”Younger”. Zara Larssons helt nya låt ”Better You” har också rönt stor uppmärksamhet med totalt en halv miljon visningar.

– Younger” är ju en fantastisk låt som väldigt många hört förut och det här är ju en lite annorlunda version. ”Better You” är helt nytt material från Sveriges just nu kanske hetaste artist, säger Helena Lind, presschef på Volvo Bussar.

Samarbete mellan 14 aktörer
Målet för ElectriCity, samarbetet som ligger bakom den nya elbusslinjen, är att skapa förutsättningar för en hållbar och attraktiv kollektivtrafik och syftet med kampanjen har varit att skapa uppmärksamhet för stadens nya tysta elbussar.

Kampanjen i siffror:
Visningar på Facebook: 2 miljoner
Delningar på Facebook: 13 000
Visningar på Youtube: 371 000
Artiklar i media: +100

Om ElectriCity
ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Att testa och utvärdera eldriven busstrafik är en central del av ElectriCity. En tyst och utsläppsfri kollektivtrafik kan trafikera platser som inte är tillgängliga för trafik idag och öppnar därför nya möjligheter för planeringen av städer och tätorter. De tre elbussarna på linjen drivs av förnybar el och är energieffektiva, tysta och helt emissionsfria. Fordonen är utrustade med batterier som snabbladdas vid ändhållplatserna. Ombord har resenärerna tillgång till wifi och möjlighet att ladda mobilen. Hållplatsen vid Teknikgatan på Lindholmen är placerad inomhus. Förutom de tre helt eldrivna bussarna trafikeras linjen också av laddhybridbussar som går på el cirka 70 procent av rutten.

Utöver själva bussarna, omfattar samarbetet även att ta fram och testa nya hållplatslösningar, trafikledningssystem, säkerhetskoncept och energiförsörjning.

http://www.goteborgelectricity.se

Ladda ner videor och foton från Volvo Bussars bildbank: