Volvos nya elbuss redo för serietillverkning

Nu presenterar Volvo Bussar för första gången sin nya elbuss i 12-metersutförande för serietillverkning, vilket innebär att man nu har ett komplett program av elektrifierade bussar. Nya Volvo 7900 Electric går tyst och avgasfritt och är cirka 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss. Försäljningen startar under 2016.

På kollektivtrafikmässan i Milano tidigare i år, visade Volvo Bussar upp en av de eldrivna konceptbussar som sedan i somras går i trafik i Göteborg. Nu tar man steget fullt ut och presenterar sin elbuss i kommersiellt utförande redo att möta marknaden.

– Idag passerar vi ännu en viktig milstolpe i vårt arbete för framtidens hållbara transporter och en renare och tystare stadsmiljö. Vi kan nu erbjuda ett komplett produktprogram för  att skapa elektrifierade kollektivtrafiksystem. Lösningar som gör det  möjligt för alla städer att ta klivet in i framtiden, säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar.

Tyst och avgasfri 12-metersbuss
Volvo 7900 Electric går tyst och avgasfritt och är cirka 80 procent energieffektivare än en konventionell dieselbuss. Bussens litiumjon-batterier laddas dels genom att energin som uppstår när bussen motorbromsar tas tillvara, dels via elnätet vid ändhållplatserna. En laddning via elnätet tar tre till sex minuter*. En minuts laddning räcker för fem till tio minuters körning. Bussen är konstruerad för rutter på mellan 10 och 20 km. Med snabbladdning vid ändhållplatser skapas system av elbussar vars körsträcka är obereonde av batteristorlek.  Den tvåaxliga, 12 meter långa bussen har kaross i aluminium, tre dörrar, lågt golv och en ljus och luftig interiör.

Fordon, service och infrastruktur för laddning
Volvo 7900 Electric kommer primärt att marknadsföras som komplett, nyckelfärdig lösning inklusive finansiering, fordonsservice och underhåll av batterier. Även laddinfrastruktur ingår i erbjudandet genom Volvos samarbete med Siemens och ABB. Tillsammans med lokala partner kan Volvo Bussar tillhandahålla verkstadstjänster. Inställning av hastighet och andra parametrar för körning inom definierade områden  (Zone Management), depåtjänster och trafikledning offereras separat.

Komplett program av elektrifierade bussar
Med lanseringen av Volvo 7900 Electric har Volvo Bussar nu ett komplett program av elektrifierade bussar. Här ingår förutom den nya elbussen också Volvo 7900 Hybrid (som också finns som ledbuss) och Volvo 7900 Electric Hybrid. Totalt har Volvo sålt över 2200 elektrifierade bussar, sedan de första hybriderna introducerades 2010. 

De tre eldrivna konceptbussar från Volvo som trafikerar Göteborg ingår i samarbetet ElectriCity, där industri, samhälle och akademi tillsammans arbetar för att utveckla morgondagens hållbara kollektivtrafik (http://www.goteborgelectricity.se).

Fakta Volvo 7900 Electric

  • Ny, helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörrar.
  • 80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
  • Tyst och avgasfri drift.
  • Utrustad med elmotor och litiumjon-batterier.
  • Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter.
  • Snabbladdningskonceptet innebär att körsträckan är oberoende av batteristorlek.
  • Kaross tillverkad enligt Volvos patenterade aluminiumkoncept.
  • Ljus och luftig interiör.
  • 85 passagerare.
  • Volvos ergonomiskt utformade förarplats med individuell justering av instrumentpanel/ratt.
  • Volvos skivbromsar, Electronic Braking System (EBS), bromssamverkan, backstartshjälp m m.

*Laddningstiden beror på topografi, last och klimatförhållanden.

Ladda ner

Ladda ner