Volvo Dynamic Steering ökar säkerhet och komfort i Volvos bussar

I höst introduceras Volvos unika styrsystem, Volvo Dynamic Steering, på ett flertal av Volvos turistbussmodeller. Systemet ger en avsevärd förbättring av körstabiltet, komfort och säkerhet och minskar samtidigt risken för arbetsskador betydligt.

– Volvo Dynamic Steering har funnits till Volvos lastbilar sedan 2013 och systemet är väldigt uppskattat. Nu vill vi ge våra busskunder samma möjlighet att förbättra arbetsmiljö och trafiksäkerhet, säger Peter Danielsson, ansvarig för fordonsegenskaper och säkerhet på Volvo Bussar.

I Europa introduceras Volvo Dynamic Steering (VDS) till Volvo 9500, 9700 och 9900 samt chassier med 8- eller 11-litersmotor för Euro 6. Den officiella lanseringen kommer att ske på den internationella bussmässan Busworld i Kortrijk, Belgien i oktober.

Enklare, säkrare körning
Volvo Dynamic Steering (VDS) kompenserar automatiskt för ojämnheter i vägbanan, eliminerar vibrationer och rattslag och gör körningen betydligt enklare och bekvämare. Vid körning i låg fart minskar trögheten i ratten med cirka 75 procent, vilket underlättar rejält även vid backning. Styrningen förenklas också genom att rattåterången sker automatiskt när föraren släpper lite på greppet. Vid högre hastigheter håller bussen riktningen stabilt även om underlaget är dåligt.

– Med färre manuella rattrörelser och mindre vibrationer minskar risken för slitage på muskler och leder och man blir heller inte lika trött. Föraren kan köra mer avslappnat och behålla skärpan under hela arbetspasset, vilket också gör körningen säkrare.

Bättre arbetsmiljö, mindre risk för skador
Det råder ingen tvekan om att Volvo Dynamic Steering fyller ett stort behov. Enligt studien Occupational safety and health in the transport sector som genomfördes av Europeiska arbetsmiljöbyrån 2011 har 54 procent av kvinnorna och 37 procent av männen i den europeiska transportsektorn muskel- och skelettrelaterade problem. För förare av tunga fordon är problemen ofta koncentrerade till rygg, axlar och nacke. Bilden bekräftas av Volvos egna undersökningar.

– Volvo Dynamic Steering är ett stort och viktigt steg på väg mot en bättre arbetsmiljö för alla förare av tunga fordon, säger Peter Danielsson.

Så fungerar Volvo Dynamic Steering
Volvo Dynamic Steering bygger på ett konventionellt mekaniskt styrsystem där en styraxel är kopplad till en styrväxel. Det hydrauliska servosystemet genererar kraften som föraren behöver för att vrida bussens hjul. I Volvos system används en elektroniskt styrd elmotor som sitter på styraxeln. Elmotorn jobbar tillsammans med den hydrauliska servostyrningen och regleras tusentals gånger i sekunden av den elektroniska styrenheten. I låga hastigheter ger elmotorn extra kraft. Vid högre hastigheter reglerar den styrningen automatiskt och kompenserar för ojämnheter som fortplantar sig upp till ratten, från till exempel spår eller gropar i vägbanan.

Volvo Dynamic Steering tilldelades förstapriset i kategorin ”Safety” när den prestigefyllda tävlingen European Coach & Bus Week (ECW) avgjordes under branschmässan Busworld Kortrijk i dagarna.

Ladda ner

Se video om Vehicle Dynamic Steering

Ladda ner