Ny Volvo 9700 med extra allt till Lestanders Buss

Dagen före julafton levererades en splitterny fullutrustad Volvo 9700HD till Lestanders Buss i Skellefteå. Den är ett bra exempel på hur Volvos turistbussar kan anpassas perfekt till kundföretagets behov.
Ny Volvo 9700 med extra allt till Lestanders Buss

I maj är det 10 år sedan Dennis Lestander som 27-åring köpte sin första buss, en 17 år gammal Volvo. Den plockades ner i sina beståndsdelar och renoverades omsorgsfullt, lackerades och sattes i trafik. Satsningen höll och under en tid köpte Dennis i princip en buss per år. Idag har företaget fem bussar, alla Volvo. ”Det är rätt nivå för oss”, säger Dennis Lestander, ”vi är slimmade och har ett bra upptagningsområde, så just nu finns inga skäl att växa”.

Lestanders kör enbart beställningstrafik.
Föreningar, idrottsklubbar och researrangörer är våra vanligaste kunder, men företaget kör också en del resor i egen regi. Eftersom det inte körs någon linjetrafik blir körsträckan inte mer än ca 10 000 mil per år och buss, och på de nyare bussarna har man serviceavtal hos Wist Last & Buss för att de ska hållas i perfekt skick.

Det senaste tillskottet är en Volvo 9700,
byggd helt efter Lestanders specifikation. Det är en Volvo 9700HD -15, 14,8 m lång, med 57 platser och miljöklass Euro 6. Den är utrustad med många bekvämligheter; högklassiga passagerarsäten, toalett, kylskåp, te/kaffebryggare, DVD, 4G-internet samt 230V och USB-uttag för laddning av telefoner och datorer vid alla stolspar.

”Vi hade kunnat få in fler säten,
men eftersom vi kör långa sträckor vill vi att det ska vara bekvämt – hela vägen”, förklarar Dennis Lestander. ”Dessutom fick vi bakre dörren flyttad så den och toaletten ligger längst bak. Tack vare det har vi fått ett bagagerum på hela 16,5 kubikmeter. Viktigt om man kör shoppingresor. Jag passar gärna på att tacka Greger Lindqvist på Wist Last & Buss i Skellefteå för ett bra samarbete och ett väldigt kompetent och trevligt bemötande.”

Den nya bussen
är utrustad med de nya systemen för kollisionsvarning, autobroms och s.k. Lane Keeping Support, som varnar om föraren oavsiktligt kör över en filmarkering. ”Hade jag väntat lite med att beställa hade jag fått med VDS också. Jag provkörde VDS på Busworld i Belgien men då var min buss redan beställd. Det får bli nästa gång”, avslutar Dennis Lestander.

Nyheter

VOLVO BUSSAR

VOLVO BUSSAR

Kontakta oss

Vi är bara ett klick eller ett telefonsamtal bort.

Kontakta oss