Volvo säljer elbussystem till Namur i Belgien

Volvo har fått en order på 11 elhybridbussar och 2 laddstationer från staden Namur i Belgien. Laddstationerna kommer att levereras av ABB. Ordern är den största hittills på Volvos elbussystem.

Många städer introducerar elbussystem som ett sätt att lösa problemen med dålig luft och buller i städerna. Namur i södra Belgien, med trafikhuvudmann och operatör TEC, köper nu 11 elhybrider och 2 automatiska laddstationer av Volvo. ABB kommer att leverera laddstationerna.

TEC köper systemet som en så kallad turn-key lösning. Det innebär att Volvo tar ansvar för service och underhåll av bussar och batterier samt av de standard-baserade laddstationerna till en fast månadskostnad. Trafikstart är planerad  till slutet av 2016.

- Elbussystem är en kostnadseffektiv lösning för städer som vill minska problemen med dålig luft och buller. Tillsammans med ABB har Volvo ett komplett och konkurrenskraftigt  erbjudande till städer runt om i världen som vill gå över till ett hållbart kollektivtrafiksystem, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

- Varje år transporterar TEC fler än 250 miljoner passagerare. Vårt samhällsansvar ligger i att  utveckla hållbara transportlösningar. Det gör vi särskilt genom att förbättra energieffektiviteten hos vår fordonsflotta. Volvo 7900 Electric Hybrid möter våra behov. Att bussen är tyst kommer att höja livskvaliten för de boende i Namur, säger Vincent Peremans, vd TEC-gruppen.

Tyst och utsläppsfri
Volvo 7900 Electric Hybrid går tyst och emissionsfritt på förnybar el omkring sju kilometer. Batterierna snabbladdas på endast några minuter vid ändhållplatserna. Batterierna laddas också av den energi som genereras när bussen bromsar. Som komplement är bussen även utrustad med en liten dieselmotor, som ger ökad flexibilitet och räckvidd.


Volvo 7900 Electric Hybrid

  • Drivs med el upp till 70 % av rutten.
  • Tyst och utsläppsfri vid eldrift.
  • 60 % lägre energikonsumtion jämfört med motsvarande dieselbuss.
  • 75–90 % lägre koldioxidutsläpp1 jämfört med en vanlig dieselbuss, beroende på vilket bränsle som används.
  • Utrustad med elmotor, batterier samt en liten dieselmotor.
  • Batterierna snabbladdas  vid ändhållplatserna på endast några minuter.

1) Uppskattat värde på en stadsbussrutt på 10 kilometer, jämfört med en dieselbuss Euro 6.


ABB laddstation

  •  Enkel att integrera i befintlig busslinje (inverterad pantograf möjliggör användning av gränssnitt på bussens tak till låg kostnad och låg vikt.
  •  Modulär design som erbjuder laddningshastigheter 150 kW, 300 kW av 450 kW
  • ABB’s beprövade anslutningsegenskaper ger maximal access, hög tillgänglighet och snabb service.
  • Baserad på den internationella standarden för snabbladdning av elfordon, IEC 61851-23, innebär att korrekta säkerhetssystem är på plats, eldesignen överensstämmer med regelverken, och systemarkitekturen och arbetsprocesserna stöds av fordonsindustrin.

Ladda ner högupplöst