Unikt forskningsprojekt: Elbussbatterier används för lagring av solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier. Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Elbussbatterier används för lagring av solenergi

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel.

Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. 

Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel.  säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret  består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Forskningen kring energilagring i begagnade bussbatterier sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EUs HORIZON 2020.

Relaterade nyheter

Trafikstart för Volvos elbussar i Malmö

I mitten av december sätts 13 eldrivna Volvo-bussar i trafik på linje 7 i Malmö. Volvos elbussar ingår i vad som är en av de största satsningarna på helt eldriven busstrafik som gjorts i Sverige.

...

Volvo tar Sveriges största order på elbussar hittills

Göteborg tar nu täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige. Ordern på 30 helelektriska bussar till Volvo Bussar från GS Buss, Göteborgs Spårvägars dotterbolag, och Västtrafik är den hittills största ordern på rena elbussar i Sverige, ...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss