Sälen Buss satsar för framtiden

Sälen Buss är ett av många svenska företag som får kollektivtrafiken att fungera även utanför de större städerna. Linjetrafik och skolbussar, men också beställnings- och expresstrafik. Och på en turistort som Sälen finns det speciella behov – och smarta lösningar.
Sälen Buss satsar för framtiden

I Sälen by bor det ungefär 1500 personer. Men under säsongen kommer ca 80 000 besökare. ”De flesta kommer ju med bil”, säger Roger Andersson, ägare och VD i Sälen Buss, ”men det finns ett jättebehov av transporter inom skidområdet. Så vi kör skid- och badbuss mellan Lindvallen och Hundfjället under tiden från jul till påsk.”

Skid- och badbussen körs med Volvobussar. Och eftersom det finns en hel del krogar i området så kör man även nattbussar fram till klockan tre på morgonen. ”Det är både en bekväm service, men också en säkerhetsfaktor”, menar Roger Andersson. ”Och det är gratis för resenärerna. Vi kör detta i samarbete med Skistar och Telenor som sponsrar trafiken. På ett år åker 80 000 passagerare med skid- och badbussen.”

Sälen Buss grundades 1988 när Roger började med en enda taxibil. 1994 köpte han sin första buss, en Volvo VanHool, och när han något år senare köpte buss nummer två, då tog affärerna fart på allvar. ”Idag har vi ett 40-tal bussar”, förklarar Roger Andersson. ”Två tredjedelar är linjetrafik för Dalatrafiken, vi har till exempel linjen Borlänge–Lindvallen, en sträcka på 25 mil enkel resa. De bussarna går runt 15 000 mil om året, så det är rätt tuffa tag.”

Vi är väldigt nöjda med stödet vi får av Volvo och av vår verkstad Rolf Ericson Lastvagnar & Bussar som finns i Borlänge och Mora. ”Service och underhåll är superviktigt för oss”, säger Roger Andersson. ”Och inte bara i närområdet. Vi kör en hel del i västra Norge, på smala krokiga vägar och om något händer där är det viktigt att få hjälp snabbt. Volvo Action Service har varit fantastiska vid några tillfällen, har fungerat perfekt.”

Under högsäsongen har företaget ca 75 anställda och årsomsättningen ligger på ca 60 MKr. Kontraktet med Dalatrafiken löper på 10+2 år och behovet av kollektivtrafik i området kommer att öka väsentligt inom ett par år. ”I december 2019 kommer Sälen att ha en flygplats med internationell kapacitet”, berättar Roger Andersson. ”Banan blir 2800 meter och kan ta emot plan med upp till 300 passagerare som ska vidare till Sälen, Trysil eller Idre. Vi tror mycket på detta och är faktiskt delägare i den här satsningen, tillsammans med flera andra lokala företag. Turistnäringen – och bussbranschen – är en framtidsbransch”, avslutar Roger Andersson.

Related News

750 bussförare gör sig redo att köra elektriskt

Förarnas körteknik har stor påverkan på energiförbrukningen på elektriska bussar. I Göteborg förbereder sig nu 750 förare för en av de största övergångarna till fossilfri stadsbusstrafik i norra Europa.

...

Så lyckades Göteborg med sin storsatning på elektriska bussar

Fler och fler städer runt om i Europa satsar på en fossilfri och hållbar kollektivtrafik. Med 145 Volvo Electric Articulated tar Göteborg steget till storskalig elektrifierad busstrafik i december. Målet är att all stadsbusstrafik i regionen ...

Fyra nya Volvo 9700 till Göstas Buss

1953 startade Gösta Långström en rörelse för skolskjutstrafik med taxi. Men efterhand blev det mer och mer buss, och idag är Göstas Buss ett modernt reseföretag. Stig Långström berättar om nysatsningen.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss