”Designen ska utstråla en stark Volvo-känsla”

Den nya designen av Volvos nya långfärdsbussar består av många komponenter – både stora och små – som tillsammans bidrar till en känsla av komfort, säkerhet och avancerad teknologi på en ny nivå. Dan Frykholm, Design Director på Volvo Bussar, lyfter fram några av de viktigaste innovationerna från designteamet.
Designen ska utstråla en stark Volvo-känsla

Designarbetet bakom nya Volvo 9700 och 9900 hade många krav att leva upp till. Bussarna skulle ha en intuitiv och lättarbetad förarmiljö; erbjuda en förstklassig komfort som förväntas av bussar i premiumsegmentet; de skulle vara funktionella och möta alla förväntningar när det gäller säkerhet och bränsleeffektivitet; och de behövde ett distinkt och unikt utryck som var tveklöst Volvo.

”Jag hade tre mål när vi designade de nya bussarna i 9000-serien”, berättar Dan Frykholm, Design Director på Volvo Bussar. ”Jag ville att den exteriöra designen skulle kombinera en stark Volvo-identitet med bränsleeffektivitet. Förarplatsen skulle utstråla kvalitet och fokusera på förarkontroll, och jag ville skapa en verklig premium-interiör där passagerarna slappnar av och känner sig säkra. Och vi är väldigt stolta över resultatet”, säger Dan.

Ett vänligt ansikte
När man ser den nya bussen framifrån möts man av ett vänligt men samtidigt bestämt ansikte. Distinkta linjer, mjukt formade ytor, Volvo-emblemet integrerat med den stora vindrutan och känslan av en skyddande stötfångare ger bussen ett välkomnande uttryck som utstrålar både omtanke och säkerhet. Strålkastarna, som nästan kan liknas vid bussens ögon, är Volvos unika V-formade lampor som förstärker bussens karaktär och Volvo-identitet.

”Det ska gå att se att det är en Volvo direkt, redan på långt håll”, säger Dan. ”Första intrycket när den närmar sig ska vara en sorts positiv energi, en känsla av styrka och självsäkerhet.”

Dynamiska linjer och rundade hörn
Den nya Z-formade designen av sidlinjen på Volvo 9900 ger en känsla av fart och rörelse. Linjen följer också det sluttande teatergolvet på insidan bussen. Golvet är utformat så att till och med passagerare som sitter längst bak kan njuta av bra sikt framåt.

”Teatergolvet gör att vi kan placera stolarna lite högre där bak och lägre där fram så att alla har fin sikt framåt”, förklarar Dan. ”Det är en helt unik lösning för Volvo så det var viktigt att lyfta fram det och reflektera det även i den exteriöra designen.”

Två viktiga mål med den nya designen var bättre aerodynamik och lägre luftmotstånd. För att uppnå det så är hörn och kanter runt om på bussen mjuka och rundade för att minska motståndet och undvika turbulens.

Ergonomisk förarplats
Komfort och säkerhet var två av målen med designen av den nya förarplatsen. Bland de viktigaste funktionerna märks en ergonomisk förarstol och en välvd instrumentpanel som är intuitiv och lättarbetad med reglage och kontroller på bekvämt avstånd. Den lågt placerade och integrerade grillen på utsidan förbättrar sikten genom den stora vindrutan, och fönstret nertill i framdörren förbättrar sikten åt sidan.

Passagerarkomfort i världsklass
När det gäller en coach i premium-segmentet så har passagerarna höga förväntningar på komforten – speciellt när det gäller toppmodellen Volvo 9900.

”Direkt när passagerarna stiger ombord ska de få en känsla av kvalitet, säkerhet och komfort”, menar Dan. ”Deras första intryck ska vara att detta är en buss de vill resa med.”

Sätena är självklart avgörande för passagerarkomforten, och sätena i Volvos nya långfärdsbussar är ergonomiskt utformade och har en rad justeringsmöjligheter för en bekväm resa. Men när det gäller komfort är ofta mindre mer, så annat viktigt mål var att skapa en öppen och ren atmosfär. Takhöjden är ökad med åtta centimeter och rakare övergångar mellan väggar och tak gör att hela utrymmet känns luftigare och rymligare.

”Det här är de bekvämaste och lyxigaste långfärdsbussarna vi någonsin byggt. Det kommer du märka oavsett om du kommer åka en Volvo 9700 anpassad för linjetrafik, eller en topputrustad Volvo 9900 på en långresa i Europa”, avslutar Dan.

Related News

Erik Ehn, ny chef för Volvo Used Bus center

Lagom till ettårsjubileet tar Erik Ehn över som ledare för Volvo Bussars begagnatcenter i Arlandastad. Han efterträder Torbjörn Skog och börjar på sin nya post den 18 februari. Så vem är Erik Ehn?

...

Helrenovering till nyskick – och reservdelar on demand!

När bussproduktionen flyttade från Säffle till Wroclaw var det förstås ett avbräck för orten. Men fabriken lades inte ner. Kvar fanns lokalerna, medarbetarna och massor med busskompetens som man inte hittar någon annanstans. Tre viktiga delar för ...

Två Volvolanseringar på Busworld

Busworld har varit bussnäringens viktigaste mötesplats ända sedan 1971. Vartannat år har branschen samlats i Kortrijk i Belgien. Men nu, när mässan hålls för 25:e gången, har evenemanget flyttats till Bryssel.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss