Jag är bussnörd. Det måste man vara!

Att leverera är lycka. Så beskriver Tony Althén på Wist Last & Buss vad som är höjdpunkten i arbetet. Att till kunden lämna över resultatet av ett framgångsrikt samarbete med att hitta den bästa lösningen. Och inte minst att få leverera till en befintlig kund, att återigen få förtroendet och bygga vidare på relationen.
Tony Althen

När Volvo Bussar organiserade om sin försäljningsorganisation så fick Wist Last & Buss en nyckelroll. Hela mellersta och norra Sverige, från Mälardalen och hela vägen norrut, är företaget Volvos representant för bussmarknaden.

”Vi känner oss som Volvo och kunderna ser oss som Volvo”, säger Tony Althén som tillsammans med Greger Lindqvist är företagets dedikerade bussäljare. ”Vi jobbar verkligen i team och det har blivit ett riktigt bra samarbete.”

Tony är baserad i Uppsala, men säljer på ett område som omfattar hela Svealand och några ytterligare områden i direkt anslutning. Totalt sålde Wist Last & Buss under förra året ungefär 40 nya bussar och dessutom ett betydande antal begagnade. I båda fallen är kunskaper hos säljaren något som kunderna kräver. Där har Tony en stor fördel av att faktiskt ha jobbat med bussar på alla sätt. Han har varit både chaufför och mekaniker, och innan han vidareutbildade sig till bussäljare var han Nyckelmekaniker, det högsta steget för buss- och lastbilsmekaniker.

”En buss är en miljoninvestering för kunden och det är viktigt att bygga upp ett förtroende”, förklarar Tony. ”Vi har fördelen av ett starkt varumärke i Volvo Bussar, vår erfarenhet, och att det finns ett stort och utbyggt servicenät både i Sverige och utomlands.”

Tony försöker att så långt det är möjligt faktiskt ta med sig bussen till kunderna. Det är först när de kan se, köra och uppleva som säljarens löften och argument får substans. Och Tony bekräftar att det ger större möjligheter till en ömsesidigt bra affär.

”Vi har en nära och personlig kontakt med kunderna och är ett bollplank åt dem i många frågor”, berättar Tony. ”Man utvecklar en känsla för olika kunders behov. Som bussäljare för Volvo har man givetvis en gedigen teoretisk utbildning, men när det kommer till kritan är det konsten att verkligen kunna lyssna som är A och O för att lyckas.”

Fordonsintresset fortsätter även på fritiden, för Tony och hela familjen. En tolvmeters Volvobuss byggdes om till husbuss, flitigt använd på familjens skidresor. De fyra sönerna mekar i det rymliga garaget och ägnar sig åt motorsport, och Tonys fru är skolbussförare. ”Jag är nörd, bussnörd, och det ska man nog vara i det här jobbet”, konstaterar Tony Althén.

Relaterade nyheter

Så byggs en Volvo 7900 Electric Articulated

Volvo 7900 Electric Articulated är ett av Volvo Bussars senaste bidrag i övergången till hållbar kollektivtrafik. Tryck på play på bilden för att se hur den tillverkas.

...

750 bussförare gör sig redo att köra elektriskt

Förarnas körteknik har stor påverkan på energiförbrukningen på elektriska bussar. I Göteborg förbereder sig nu 750 förare för en av de största övergångarna till fossilfri stadsbusstrafik i norra Europa.

...

Så lyckades Göteborg med sin storsatning på elektriska bussar

Fler och fler städer runt om i Europa satsar på en fossilfri och hållbar kollektivtrafik. Med 145 Volvo Electric Articulated tar Göteborg steget till storskalig elektrifierad busstrafik i december. Målet är att all stadsbusstrafik i regionen ska ...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss