Volvos nya plattform för turistbussar lanseras publikt på IAA

Volvo Bussar visar sitt nya program för turist- och linjebussar på IAA i Hannover 20–27 september. Med genomarbetad design, nyutvecklad karosstruktur, lägre bränsleförbrukning och säkerhet på högsta nivå tar Volvo den nya generationen av Volvo 9700 och Volvo 9900 till en helt ny nivå.
Volvo 9900 Landscape

Volvos nya plattform för bussar för turist- och linjetrafik, som introducerades tidigare i år, lanseras nu för första gången för en bred publik på den globala transportmässan IAA.

I det nya programmet ingår två modeller – lyxiga Volvo 9900 och flexibla Volvo 9700. Båda bussarna har en dynamiskt utformad exteriör, med tydligt markerade linjer, släta sidoytor och rundade hörn som ger ett lågt luftmotstånd. Den nya ”Z-formade” sidofönsterlinjen i kombination med sluttande "teatergolv” på Volvo 9900 innebär ett helt nytt formspråk.

– Jag är oerhört stolt över att få presentera våra nya långfärdsbussar i premiumklassen på IAA. Det är den största satsningen i det här segmentet vi gjort på över 20 år, och mottagandet från våra kunder är mycket positivt, säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar. Med våra nya, moderna bussar och flexibla tjänstepaket har vi ett mycket konkurrenskraftigt helhetserbjudande. Enkelt uttryckt gör vi det enklare för våra kunder att erbjuda en förstklassig service till sina kunder och att tjäna pengar.

Nya Volvo 9900 bjuder på extra hög golvnivå och stora glasytor som ger en mycket god sikt både framåt och åt sidorna. Den invändiga takhöjden är åtta centimeter högre än tidigare och en rakare övergång mellan väggar och tak ger en luftig känsla och påtagligt större rymd. Flexibla Volvo 9700 finns med olika utrustningsalternativ för medium range line-haul alternativt premium tour and charter.

Invändigt i bussarna har designteamet lagt stor vikt vid både visuell och taktil kvalitet. Resenärerna möts av en lugn och balanserad färgsättning, smakfulla kombinationer av textil och läder med accentuerande detaljer i metall.

För att ge resenärerna en högklassig helhetsupplevelse har Volvo Bussar också satsat betydande resurser på komforthöjande lösningar, som ergonomiskt utformade passagerarstolar och en välisolerad interiör med låg ljudnivå. Klimatanläggningen har utvecklats för att ge en jämn och behaglig temperatur i hela bussen oavsett yttre förhållanden.

Den integrerade förarplatsen, med ny ratt och instrumentering, ger föraren förutsättningar att kunna arbeta effektivt och ostört. Körningen underlättas av bussens låga tyngdpunkt som ger en mycket god stabilitet och manövrerbarhet, egenskaper som förbättras ytterligare med Volvo Dynamic Steering.

Det nya modellprogrammet förstärker Volvos position som en av branschens ledande inom säkerhet. Både Volvo 9700 och Volvo 9900 har omfattande lösningar för aktiv och passiv säkerhet. Bland nyheterna finns ett kraftigare frontalkollisionsskydd (FIP) och ett Driver Alert-system som känner av bussens rörelser och varnar om föraren är trött eller okoncentrerad.

Bussarnas låga luftmotstånd och lägre vikt ger möjlighet till upp till fyra procent lägre bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Den som väljer till Dynamic Chassis Lowering och Volvo I-See* kan spara ännu mer.

Volvo Bussars lösningar för elektromobilitet representeras på mässan av Volvo 7900 Electric Hybrid (laddhybrid) och en OppCharge-station för snabbladdning av batterier. I Volvo Bussars program för elektrifierade transporter ingår också renodlade elbussar – Volvo 7900 Electric – och hybridbussar. Totalt har Volvo Bussar som pionjär inom elektromobilitet nu sålt över 4000 elektrifierade bussar globalt.

På IAA introducerar Volvo Bussar också Volvo Bus Care, en komplett lösning med fordon, tjänster och finansiering utvecklad för att underlätta kundernas verksamhet.

Den som vill bygga sin egen buss, undersöka hur Volvo Bussars säkerhetslösningar fungerar eller uppleva hur Volvo Dynamic Steering fungerar kan göra det med hjälp av simulatorer i montern. Och den som vill veta vad som är extra viktigt för resenärer och förare inom kollektivtrafik kan ta del av en ny rapport baserad på en omfattande färsk  undersökning där båda grupperna ger sin syn på bussar och bussresande.

Fakta nya Volvo 9900 och 9700
Volvo 9900.
 Höjd 3,85 m. Längd 12/13/14 m. Axlar 4x2/6x2. Sluttande "teatergolv".
Volvo 9700. Höjd, 3,65 m, Längd 12/13/14 m. Axlar 4x2/6x2.
Båda modellerna kan kundanpassas genom ett stort urval av olika paketlösningar och tillval.
Drivlina: Volvo D11 Euro 6 med 430/460 hk, I-Shift (*I-See optimerar växlingen efter topografi).
Kaross: Nyutvecklad korrosionsförebyggande struktur. Tak med sandwichkonstruktion ger bussen en låg vikt och låg tyngdpunkt.

Ladda ner foto

Related News

Premiär: Volvo demonstrerar självkörande buss

Med start den 15 juni och under Volvo Ocean Race-tävlingen i Göteborg, visas den banbrytande självkörande Volvo-bussen för inbjudna intressenter. Prototypen är baserad på Volvos kommersiellt tillverkade eldrivna stadsbuss, som anpassats för autonom ...

Volvo Bussar har undersökt vad bussresenärerna vill ha

Några önskar sig en trerätters middag, andra vill surfa, umgås eller bara koppla av. Nära hälften är intresserade av säkerhet och hela två tredjedelar uppger att de använder säkerhetsbältet på bussresan. Det visar Volvo Bussars passagerarundersökning ...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss