Leja Touring – fokus på fullservice

Leja Touring grundades 1968 av Lennart och Britta Jaktlund. Till en början handlade det om färdtjänst med en handfull fordon men företaget har hela tiden växt och utvecklats. Idag består Leja av ca 100 anställda, inklusive extrapersonal, och för närvarande finns 27 bussar i flottan, varav 13 går i linjetrafik i Göteborgsområdet.

Leja Touring

Idag är Leja andra generationens familjeföretag med syskonen Frida Galle och Johan Jaktlund som ägare. ”Det vore inte hela sanningen att säga att det är vi två som driver företaget”, säger Frida Galle, ”vi har så många erfarna och kunniga medarbetare och vi gör det vi kan för att alla ska kunna bidra. Familjekänsla i ett bredare perspektiv helt enkelt, det är viktigt för oss.”

Leja har som strävan att vara ett modernt fullserviceföretag. Idag körs både linjetrafik på avtal med Västtrafik och en stor del beställningstrafik. Till detta kommer förstärkningstrafik på för- och eftermiddagar, och i samråd med Västtrafik backar Leja helt enkelt upp där det behövs.

”Vi har i princip inga gränser för vilka resor vi åtar oss”, berättar Frida, ”men det är ändå en hel del återkommande resmål. Just nu har vi ett par bussar i Kroatien, och Prag är en annan vanlig destination”. I fordonsflottan finns expressbussar och turistbussar från 16 och ända upp till 78 passagerare. Och under 2019 kommer flottan att få ett tillskott av tre stycken Volvo 9900.

Frida menar att turisttrafiken ökar, och det är inte riktigt sant att det mest är äldre människor som reser med buss. ”Det är lätt att glömma bort alla skolklasser och skidresor”, menar Frida, ”för att inte tala om festivalresorna. Jag tycker definitivt att andelen yngre resenärer ökar.”

Något som alla resenärer har gemensamt är förväntningarna på hur en bussresa ska vara. Rent och fräscht, hög komfort och en chaufför som tar hand om sina passagerare. Till detta kommer förstås säkerheten och punktligheten. Frida Galle understryker att man inte får slarva med någon enda del, det kommer att straffa sig omedelbart i form av missnöjda kunder.

För att hålla hög tillförlitlighet har Leja investerat i en egen fullutrustad verkstad där man sköter underhåll, service och reparationer. Leja är också ISO-certifierat för miljö, kvalitet och arbetsmiljö. ”Även om vi bara har bussar av senare årsmodeller så är underhållet jätteviktigt. Vi gör verkligen vad vi kan för att hålla bussarna i toppskick, maskinellt och estetiskt”, förklarar Frida.

För framtiden kommer Leja att fortsätta utvecklas efter de förutsättningar som branschen ger. ”Självklart vill vi växa, men på ett sätt är Leja precis lagom stort just nu. Men vi hoppas och tror att både linje- och beställningstrafiken kommer att öka, och när nya avtal kommer ut på upphandling så är vi alltid intresserade”, avslutar Frida Galle.

Related News

Digitalt lanseringsevent för Volvo 9700 DD 4,0 – nu är den här

I Norden lanserades vår nya dubbeldäckare för ett knappt år sedan, men då som expressbuss. Nu har vi släppt den lyxigare turistversionen som också, med en höjd på precis 4 meter, kommer att bli ett starkt kort i hela Europa.

...

Reservdelar på nytt sätt – nu kan vi tillverka detaljer styckvis

Man brukar ju säga att massproduktion är vägen till lönsamhet. Sant men inte hela sanningen. I Volvos Säfflefabrik har man utvecklat en metod för stycktillverkning av reservdelar – nästan som en custom shop.

...

Renovering ger bussar nytt liv

Den första januari är Stefan Nilsson ansvarig för försäljning av alla tjänster som teamet på Volvo Bussar i Säffle kan erbjuda, och då inte minst rekonditioneringsarbeten. Med lång erfarenhet såväl från verkstad och konstruktion som från drygt 10 ...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss