Möt Volvo Bussars nya Nordenchef

Jodå, Jurong Li är ett kinesiskt namn. Född 1974 på landsbygden utanför Kanton och inflyttad till Göteborg vid sju års ålder. En svindlande resa för en sjuåring, men kanske ännu mer omvälvande för föräldrarna.

Jurong Li

"Mina föräldrar var risbönder”, berättar Jurong, ”och levde under enkla förhållanden, vi hade el men inte rinnande vatten inne. Och hade det inte varit för min farbror så hade livet nog blivit annorlunda.”

Farbrodern drev en av Göteborgs många kinesiska restauranger och eftersom Jurongs far kunde laga mat så kom det sig att hela familjen flyttade till Göteborg i början av åttiotalet. Så från en dag till en annan lämnade familjen en närmast feodal tillvaro på landet för det svenska åttiotalssamhället.

”Sedan dess är jag Göteborgare”, förklarar Jurong, ”fast jag pluggade i Borås. Då på 90-talet, när internet började ta för sig, insåg jag att man inte kunde ignorera det. Så jag läste något som hette dataekonomi, en kombination av ekonom- och systemvetarexamen.”

Första jobbet var på det som då hette WM-Data men ganska snart kom Jurong till Volvo. Först sju år på Volvo IT där han blev ekonomichef för Volvo IT Europa, sedan eftermarknadssidan på Volvo Lastvagnar, och 2011 kom han till Volvo Bussar som ekonomiansvarig för den nordiska marknaden.

Nu har Jurong verkat som tillförordnad Nordenchef i över ett år. ”Jag vill vara nära affären. Vår uppgift är ju att ge rätt erbjudande till rätt kund, och jag vill kunna så mycket som möjligt om våra kunders villkor”, förklarar Jurong. ”Jag tycker att det är superintressant att vara med på kundmöten och branschträffar och få ris och ros direkt från verkligheten.”

En av Jurongs uppgifter är förstås att driva Volvo Bussars strategier i det dagliga. ”Vi har flera stora utmaningar framför oss”, säger Jurong. ”De kommande tekniksprången med automation och digitalisering, e-mobilitet och aggressiva lågpristillverkare gör att vi måste utveckla vårt sätt att jobba när marknaden förändras. Men det ger oss också möjligheter, vilket är viktigt inför alla kommande stora upphandlingar. På en konkurrensutsatt marknad så har ett premiummärke som Volvo stora möjligheter att med ett komplett erbjudande verkligen stärka sin position, och jag ser fram emot att göra det tillsammans med våra kunder, återförsäljare och medarbetare”, avslutar Jurong Li.

Related News

Erik Ehn, ny chef för Volvo Used Bus center

Lagom till ettårsjubileet tar Erik Ehn över som ledare för Volvo Bussars begagnatcenter i Arlandastad. Han efterträder Torbjörn Skog och börjar på sin nya post den 18 februari. Så vem är Erik Ehn?

...

Helrenovering till nyskick – och reservdelar on demand!

När bussproduktionen flyttade från Säffle till Wroclaw var det förstås ett avbräck för orten. Men fabriken lades inte ner. Kvar fanns lokalerna, medarbetarna och massor med busskompetens som man inte hittar någon annanstans. Tre viktiga delar för ...

Två Volvolanseringar på Busworld

Busworld har varit bussnäringens viktigaste mötesplats ända sedan 1971. Vartannat år har branschen samlats i Kortrijk i Belgien. Men nu, när mässan hålls för 25:e gången, har evenemanget flyttats till Bryssel.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss