Möt Volvo Bussars nya Nordenchef

Jodå, Jurong Li är ett kinesiskt namn. Född 1974 på landsbygden utanför Kanton och inflyttad till Göteborg vid sju års ålder. En svindlande resa för en sjuåring, men kanske ännu mer omvälvande för föräldrarna.

Jurong Li

"Mina föräldrar var risbönder”, berättar Jurong, ”och levde under enkla förhållanden, vi hade el men inte rinnande vatten inne. Och hade det inte varit för min farbror så hade livet nog blivit annorlunda.”

Farbrodern drev en av Göteborgs många kinesiska restauranger och eftersom Jurongs far kunde laga mat så kom det sig att hela familjen flyttade till Göteborg i början av åttiotalet. Så från en dag till en annan lämnade familjen en närmast feodal tillvaro på landet för det svenska åttiotalssamhället.

”Sedan dess är jag Göteborgare”, förklarar Jurong, ”fast jag pluggade i Borås. Då på 90-talet, när internet började ta för sig, insåg jag att man inte kunde ignorera det. Så jag läste något som hette dataekonomi, en kombination av ekonom- och systemvetarexamen.”

Första jobbet var på det som då hette WM-Data men ganska snart kom Jurong till Volvo. Först sju år på Volvo IT där han blev ekonomichef för Volvo IT Europa, sedan eftermarknadssidan på Volvo Lastvagnar, och 2011 kom han till Volvo Bussar som ekonomiansvarig för den nordiska marknaden.

Nu har Jurong verkat som tillförordnad Nordenchef i över ett år. ”Jag vill vara nära affären. Vår uppgift är ju att ge rätt erbjudande till rätt kund, och jag vill kunna så mycket som möjligt om våra kunders villkor”, förklarar Jurong. ”Jag tycker att det är superintressant att vara med på kundmöten och branschträffar och få ris och ros direkt från verkligheten.”

En av Jurongs uppgifter är förstås att driva Volvo Bussars strategier i det dagliga. ”Vi har flera stora utmaningar framför oss”, säger Jurong. ”De kommande tekniksprången med automation och digitalisering, e-mobilitet och aggressiva lågpristillverkare gör att vi måste utveckla vårt sätt att jobba när marknaden förändras. Men det ger oss också möjligheter, vilket är viktigt inför alla kommande stora upphandlingar. På en konkurrensutsatt marknad så har ett premiummärke som Volvo stora möjligheter att med ett komplett erbjudande verkligen stärka sin position, och jag ser fram emot att göra det tillsammans med våra kunder, återförsäljare och medarbetare”, avslutar Jurong Li.

Related News

Satsning på luftrenare har gett coachföretag nya bokningar

Desinfektionsenheten ECO3 som producerar ozongas är ett av de mest effektiva sätten att skydda förare och passagerare mot bakterier och virus. Hellbergs Buss i Sverige och Meurer Touristik i Tyskland är två företag som under pandemin ...

“Design är så mycket mer än utseende”

Nya Volvo 9700 DD är designad för maximal flexibilitet och komfort. Precis som för de andra coachmodellerna är det tre ledord som visat vägen genom hela designprocessen; omtanke, trovärdighet och evolution. Dan Frykholm, Head of Design på Volvo ...

Digitalt lanseringsevent för Volvo 9700 DD 4,0 – nu är den här

I Norden lanserades vår nya dubbeldäckare för ett knappt år sedan, men då som expressbuss. Nu har vi släppt den lyxigare turistversionen som också, med en höjd på precis 4 meter, kommer att bli ett starkt kort i hela Europa.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss