UITP 2019 – Smygpremiär för Volvo 7900 Electric Articulated

UITP är egentligen ingen mässa i vanlig mening. Det är en i högsta grad internationell kongress för alla olika intressenter inom kollektivtrafik. Men med åren har utställningsdelen blivit både större och viktigare. Och bussarna tar för sig – det är lite knepigt att få in en spårvagn eller ett tåg i en vanlig mässhall.

UITP 2019

Volvo Bussar hade som vanligt en mycket välbesökt monter. Vi inledde med en presskonferens på måndagsmorgonen och sedan var det fritt fram för alla besökare. Vi var ensamma om att visa en eldriven ledbuss, Volvo 7900 Electric Articulated Concept, som faktiskt går i kommersiell trafik. Även om det är en konceptbuss så är den, som alltid med Volvo, ingen fantasiprodukt utan väldigt nära det som komma skall. Urstark drivlina, hög kapacitet och stor flexibilitet både när det gäller batterikapacitet och laddning.

Det var också premiär för vårt europeiska kommunikationskoncept: ”Create Your Zero City with Volvo Buses”. Ett koncept där vi lyfter våra bussars förmågor när det gäller att sträva mot noll när städer vill minska utsläpp, buller, olyckor och trafikstockningar.

Digitala interaktiva enheter fanns i montern där besökare kunde se vad som händer i en stad när man ersätter diesel och gas med eldrift – eller hybrider för den delen. Våra simulatorer drar alltid till sig stort intresse, särskilt när besökarna är kunniga och pålästa.

Vår Zero City Simulator finns nu också in en publik version där man kan se effekterna av elektrifiering och nyheter som t ex Safety Zones. Simulatorn fungerar lika bra i mobilen som i datorn.

På tisdagen anlände en stor delegation från Dubai, och under högtidliga former signerades avtalet om försäljning av 373 bussar till staden. Bussarna kommer att levereras med start hösten 2019.

En viktig del är seminarier och föreläsningar, och Volvo Bussars Marie Carlsson deltog i två sessioner. Den ena om det heta ämnet självkörande bussar och den andra om batterier och det som brukar kallas second life, dvs vad man kan göra med batterierna efter att de gjort sitt i eldrivna fordon. Volvo deltar i det svenska Viva-projektet som du kan läsa mer om här

Även om UITP har internationellt fokus så var förstås det svenska inslaget stort, och vi hade glädjen att hälsa både gamla och nya bekanta välkomna. Nästa stora samling för branschen är Busworld 2019 som från och med denna gång flyttar från Kortrijk i Belgien till det lite mer lättillgängliga Bryssel. Väl mött där, vi kommer att ha mycket spännande att visa.

Related News

Erik Ehn, ny chef för Volvo Used Bus center

Lagom till ettårsjubileet tar Erik Ehn över som ledare för Volvo Bussars begagnatcenter i Arlandastad. Han efterträder Torbjörn Skog och börjar på sin nya post den 18 februari. Så vem är Erik Ehn?

...

Helrenovering till nyskick – och reservdelar on demand!

När bussproduktionen flyttade från Säffle till Wroclaw var det förstås ett avbräck för orten. Men fabriken lades inte ner. Kvar fanns lokalerna, medarbetarna och massor med busskompetens som man inte hittar någon annanstans. Tre viktiga delar för ...

Två Volvolanseringar på Busworld

Busworld har varit bussnäringens viktigaste mötesplats ända sedan 1971. Vartannat år har branschen samlats i Kortrijk i Belgien. Men nu, när mässan hålls för 25:e gången, har evenemanget flyttats till Bryssel.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss