UITP 2019 – Smygpremiär för Volvo 7900 Electric Articulated

UITP är egentligen ingen mässa i vanlig mening. Det är en i högsta grad internationell kongress för alla olika intressenter inom kollektivtrafik. Men med åren har utställningsdelen blivit både större och viktigare. Och bussarna tar för sig – det är lite knepigt att få in en spårvagn eller ett tåg i en vanlig mässhall.

UITP 2019

Volvo Bussar hade som vanligt en mycket välbesökt monter. Vi inledde med en presskonferens på måndagsmorgonen och sedan var det fritt fram för alla besökare. Vi var ensamma om att visa en eldriven ledbuss, Volvo 7900 Electric Articulated Concept, som faktiskt går i kommersiell trafik. Även om det är en konceptbuss så är den, som alltid med Volvo, ingen fantasiprodukt utan väldigt nära det som komma skall. Urstark drivlina, hög kapacitet och stor flexibilitet både när det gäller batterikapacitet och laddning.

Det var också premiär för vårt europeiska kommunikationskoncept: ”Create Your Zero City with Volvo Buses”. Ett koncept där vi lyfter våra bussars förmågor när det gäller att sträva mot noll när städer vill minska utsläpp, buller, olyckor och trafikstockningar.

Digitala interaktiva enheter fanns i montern där besökare kunde se vad som händer i en stad när man ersätter diesel och gas med eldrift – eller hybrider för den delen. Våra simulatorer drar alltid till sig stort intresse, särskilt när besökarna är kunniga och pålästa.

Vår Zero City Simulator finns nu också in en publik version där man kan se effekterna av elektrifiering och nyheter som t ex Safety Zones. Simulatorn fungerar lika bra i mobilen som i datorn.

På tisdagen anlände en stor delegation från Dubai, och under högtidliga former signerades avtalet om försäljning av 373 bussar till staden. Bussarna kommer att levereras med start hösten 2019.

En viktig del är seminarier och föreläsningar, och Volvo Bussars Marie Carlsson deltog i två sessioner. Den ena om det heta ämnet självkörande bussar och den andra om batterier och det som brukar kallas second life, dvs vad man kan göra med batterierna efter att de gjort sitt i eldrivna fordon. Volvo deltar i det svenska Viva-projektet som du kan läsa mer om här

Även om UITP har internationellt fokus så var förstås det svenska inslaget stort, och vi hade glädjen att hälsa både gamla och nya bekanta välkomna. Nästa stora samling för branschen är Busworld 2019 som från och med denna gång flyttar från Kortrijk i Belgien till det lite mer lättillgängliga Bryssel. Väl mött där, vi kommer att ha mycket spännande att visa.

Related News

Satsning på luftrenare har gett coachföretag nya bokningar

Desinfektionsenheten ECO3 som producerar ozongas är ett av de mest effektiva sätten att skydda förare och passagerare mot bakterier och virus. Hellbergs Buss i Sverige och Meurer Touristik i Tyskland är två företag som under pandemin ...

“Design är så mycket mer än utseende”

Nya Volvo 9700 DD är designad för maximal flexibilitet och komfort. Precis som för de andra coachmodellerna är det tre ledord som visat vägen genom hela designprocessen; omtanke, trovärdighet och evolution. Dan Frykholm, Head of Design på Volvo ...

Digitalt lanseringsevent för Volvo 9700 DD 4,0 – nu är den här

I Norden lanserades vår nya dubbeldäckare för ett knappt år sedan, men då som expressbuss. Nu har vi släppt den lyxigare turistversionen som också, med en höjd på precis 4 meter, kommer att bli ett starkt kort i hela Europa.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss