Helrenovering till nyskick – och reservdelar on demand!

När bussproduktionen flyttade från Säffle till Wroclaw var det förstås ett avbräck för orten. Men fabriken lades inte ner. Kvar fanns lokalerna, medarbetarna och massor med busskompetens som man inte hittar någon annanstans. Tre viktiga delar för att forma ett alldeles unikt erbjudande för servicemarknaden där kärnan består av renovering och reservdelsförsörjning.

Helrenovering till nyskick – och reservdelar on demand!

Stor affärspotential i renovering
”Vår renoveringsverksamhet är nog inte så välkänd”, säger Johanna Borin som är servicemarknadsansvarig för de nordiska länderna. ”Vi har haft erbjudandet i många år, men har nog inte kommunicerat det tillräckligt. Och vi vet att det finns många som skulle kunna dra stor nytta av att ge bussarna nytt liv.”

Nu är det ju inte så att det är tomt i lokalerna. Tvärtom faktiskt, och mer är på väg. ”Under vintern kommer vi att ta in över 100 bussar från en av de största operatörerna. När det tecknas nya kontrakt på linjetrafik kan det bli rätt omfattande trafikomflyttningar, och då kan renovering, uppgradering och lackering bli ganska brådskande”, förklarar Johanna.

Unik reservdelsservice
Säfflefabriken lever alltså i högsta grad vidare. Sedan i somras är Thomas Persson platschef och han ser ljust på framtiden. ”Vi har två huvuddelar i verksamheten”, berättar han. ”Renovering är den ena och den andra är reservdelar. Eftersom vi har kvar en del av maskinparken så kan vi tillverka karossdelar med extremt korta ledtider. Faktiskt ren stycktillverkning – reservdelar on demand.”

Just karossdelar är eftertraktat under vintern när det blir en del småskador som trots att de inte är så allvarliga ändå ställer bussen på verkstad. Och varje dag man kan kapa från stilleståndstiden är reda pengar för operatören. ”Man ska komma ihåg att en stor del av styrkan här i Säffle har varit med under lång tid och byggt bussar. Och givetvis har vi alla aktuella tillverkningsunderlag. Så det vi gör här, ja mer original blir det knappast”, konstaterar Thomas.

Renoverat blir som nytt
Karossdelarna är förstås också en viktig del av renoveringsjobbet. ”Nya paneler och en lackering gör bussen som ny”, säger Thomas. ”Invändigt är det oftast golv och säten som byts ut, och det ger samma känsla, det till och med doftar nytt.” Ofta passar man också på att installera eller uppgradera klimatanläggning eller annan utrustning. Mycket effektivt när bussen ändå är i verkstaden.

När en operatör ska flytta en del av sin flotta händer det att fler märken än Volvo är inblandade. ”Vi tar in alla kundens bussar för renovering, oavsett märke. Det blir verkligen både enklare och effektivare när allt kan samordnas och kunden har en kontakt för hela projektet”, berättar Thomas.

Specialprojekt som sticker ut
Ett lite udda men spännande projekt genomfördes i juli 2019, när ett gäng från Säffle åkte till Schweiz för att hjälpa till med en konceptbuss för lokaltrafiken i Zürich. Operatören ville att lite mer rastlösa resenärer skulle kunna vara aktiva under resan. Ett ståbord utmed ena sidan, med el- och USB-uttag, och under det en hylla för att ställa ifrån sig väskan blev lösningen för att kunna göra lite av restiden till arbetstid. Och bussbyggarna från Säffle skapade en elegant konstruktion. ”Riktigt roligt projekt, och den sortens specialprojekt tar vi oss gärna an. Vem vet, vi kanske öppnar en Volvo Custom Shop för den som vill ha något alldeles extra”, avslutar Thomas Persson.

Related News

Erik Ehn, ny chef för Volvo Used Bus center

Lagom till ettårsjubileet tar Erik Ehn över som ledare för Volvo Bussars begagnatcenter i Arlandastad. Han efterträder Torbjörn Skog och börjar på sin nya post den 18 februari. Så vem är Erik Ehn?

...

Två Volvolanseringar på Busworld

Busworld har varit bussnäringens viktigaste mötesplats ända sedan 1971. Vartannat år har branschen samlats i Kortrijk i Belgien. Men nu, när mässan hålls för 25:e gången, har evenemanget flyttats till Bryssel.

...

Carlsteins Trafik – Fullservice med fokus på linjetrafik

Carlsteins Trafik är ett företag med anor. Det grundades 1927 av entreprenören Birat Carlstein och är därmed jämnårigt med Volvo. Företaget har alltid varit starkt lokalt förankrat, även om det under de senaste decennierna utökat sin räckvidd. Och ...