Helrenovering till nyskick – och reservdelar on demand!

När bussproduktionen flyttade från Säffle till Wroclaw var det förstås ett avbräck för orten. Men fabriken lades inte ner. Kvar fanns lokalerna, medarbetarna och massor med busskompetens som man inte hittar någon annanstans. Tre viktiga delar för att forma ett alldeles unikt erbjudande för servicemarknaden där kärnan består av renovering och reservdelsförsörjning.

Helrenovering till nyskick – och reservdelar on demand!

Stor affärspotential i renovering
”Vår renoveringsverksamhet är nog inte så välkänd”, säger Johanna Borin som är servicemarknadsansvarig för de nordiska länderna. ”Vi har haft erbjudandet i många år, men har nog inte kommunicerat det tillräckligt. Och vi vet att det finns många som skulle kunna dra stor nytta av att ge bussarna nytt liv.”

Nu är det ju inte så att det är tomt i lokalerna. Tvärtom faktiskt, och mer är på väg. ”Under vintern kommer vi att ta in över 100 bussar från en av de största operatörerna. När det tecknas nya kontrakt på linjetrafik kan det bli rätt omfattande trafikomflyttningar, och då kan renovering, uppgradering och lackering bli ganska brådskande”, förklarar Johanna.

Unik reservdelsservice
Säfflefabriken lever alltså i högsta grad vidare. Sedan i somras är Thomas Persson platschef och han ser ljust på framtiden. ”Vi har två huvuddelar i verksamheten”, berättar han. ”Renovering är den ena och den andra är reservdelar. Eftersom vi har kvar en del av maskinparken så kan vi tillverka karossdelar med extremt korta ledtider. Faktiskt ren stycktillverkning – reservdelar on demand.”

Just karossdelar är eftertraktat under vintern när det blir en del småskador som trots att de inte är så allvarliga ändå ställer bussen på verkstad. Och varje dag man kan kapa från stilleståndstiden är reda pengar för operatören. ”Man ska komma ihåg att en stor del av styrkan här i Säffle har varit med under lång tid och byggt bussar. Och givetvis har vi alla aktuella tillverkningsunderlag. Så det vi gör här, ja mer original blir det knappast”, konstaterar Thomas.

Renoverat blir som nytt
Karossdelarna är förstås också en viktig del av renoveringsjobbet. ”Nya paneler och en lackering gör bussen som ny”, säger Thomas. ”Invändigt är det oftast golv och säten som byts ut, och det ger samma känsla, det till och med doftar nytt.” Ofta passar man också på att installera eller uppgradera klimatanläggning eller annan utrustning. Mycket effektivt när bussen ändå är i verkstaden.

När en operatör ska flytta en del av sin flotta händer det att fler märken än Volvo är inblandade. ”Vi tar in alla kundens bussar för renovering, oavsett märke. Det blir verkligen både enklare och effektivare när allt kan samordnas och kunden har en kontakt för hela projektet”, berättar Thomas.

Specialprojekt som sticker ut
Ett lite udda men spännande projekt genomfördes i juli 2019, när ett gäng från Säffle åkte till Schweiz för att hjälpa till med en konceptbuss för lokaltrafiken i Zürich. Operatören ville att lite mer rastlösa resenärer skulle kunna vara aktiva under resan. Ett ståbord utmed ena sidan, med el- och USB-uttag, och under det en hylla för att ställa ifrån sig väskan blev lösningen för att kunna göra lite av restiden till arbetstid. Och bussbyggarna från Säffle skapade en elegant konstruktion. ”Riktigt roligt projekt, och den sortens specialprojekt tar vi oss gärna an. Vem vet, vi kanske öppnar en Volvo Custom Shop för den som vill ha något alldeles extra”, avslutar Thomas Persson.

Related News

Satsning på luftrenare har gett coachföretag nya bokningar

Desinfektionsenheten ECO3 som producerar ozongas är ett av de mest effektiva sätten att skydda förare och passagerare mot bakterier och virus. Hellbergs Buss i Sverige och Meurer Touristik i Tyskland är två företag som under pandemin ...

“Design är så mycket mer än utseende”

Nya Volvo 9700 DD är designad för maximal flexibilitet och komfort. Precis som för de andra coachmodellerna är det tre ledord som visat vägen genom hela designprocessen; omtanke, trovärdighet och evolution. Dan Frykholm, Head of Design på Volvo ...

Digitalt lanseringsevent för Volvo 9700 DD 4,0 – nu är den här

I Norden lanserades vår nya dubbeldäckare för ett knappt år sedan, men då som expressbuss. Nu har vi släppt den lyxigare turistversionen som också, med en höjd på precis 4 meter, kommer att bli ett starkt kort i hela Europa.

...