Volvo uppgraderar sina fullhybridbussar – kan köra längre och emissionsfritt på el

Volvos hybridbussar uppgraderas nu för att kunna köras tyst och avgasfritt på el vid högre hastigheter och på längre sträckor än tidigare. Det skapar nya möjligheter för operatörer att använda hybridbussar även i så kallade noll-emissionszoner i stadskärnor och andra känsliga miljöer. Uppgraderingen är tillgänglig för Volvo Bussars nya och befintliga hybridbussar för Euro 6. Nyheten presenterades på Busworld-mässan i Bryssel.

Volvos hybridbussar

"Sedan vi introducerade vår första hybridbuss för tio år sedan har tekniken ständigt utvecklats och förfinats. Med dagens uppgradering tar vi ännu ett viktigt steg som utökar våra kunders möjligheter att dra nytta av eldriftens fördelar och samtidigt behålla den stora flexibilitet som hybridbussarna ger", säger Johnny Lidman, Product Manager för city bussar hos Volvo. 

Öppnar för körning i noll-emissionszoner
Volvos hybridbuss kan nu köras tyst, avgasfritt och energieffektivt på el redan innan den ankommer hållplatsen, när den står stilla för på- och avstigning och när den lämnar hållplatsområdet. Eldriften kan utnyttjas i hastigheter upp till 50 km/h, mot tidigare 20 km/h. Beroende på klimat och topografi kan bussen drivas med enbart el i upp till 1 km sammanhängade körning.

I uppgraderingen av hybriden ingår också Volvos system för geofencing, Volvo Zone Management, som gör det möjligt för operatören att programmera bussen så att den automatiskt ställer om till eldrift inom valda områden och att även hastigheten kan regleras utan aktiv inbromsning. Uppgraderingen omfattar både Volvos nya och befintliga hybridbussar godkända enligt Euro 6.

"Varje stad och varje busslinje har sina specifika förutsättningar. För att säkerställa en optimal transportlösning, med rätt fordonsprestanda, gör vi alltid ett noggrant förberedelsarbete tillsammans med våra kunder, där vi bland annat analyserar den tänkta rutten i detalj," säger Johnny Lidman.

Fakta om Volvos hybridbussar
Volvos hybridbussar är så kallade fullhybrider, vilket innebär att de går helt avgasfritt på el från start upp till 50 km/h och när bussen står stilla vid hållplatserna. Driften i övrigt sköts av en av en mindre dieselmotor. Bränsleförbrukningen och utsläppen av CO2 är upp till 40 procent  lägre än för en jämförbar dieselbuss.

Till skillnad från laddhybrider och helt eldrivna bussar kräver Volvos hybridbussar ingen laddinfrastruktur. Batterierna laddas genom att den energi som uppstår vid motorbromsning tas tillvara. Det gör att hybridbussarna kan användas på praktiskt taget vilken busslinje som helst både i innerstadstrafik och utanför centrum. Även kapacitetsmässigt är flexibiliteten stor. Hybridbussarna finns både i konventionellt 12-metersutförande, som ledbussar och som dubbeldäckare.

Göteborg 17 Oktober, 2019

För mer information, kontakta:
Joakim Kenndal, Presschef, Volvo Bussar,
tel +46 739-02 51 50 eller emial, joakim [dot] kenndal [at] volvo [dot] com.

Related News

Santiago i Chile förnyar kollektivtrafiken med 200 nya högkapacitetsbussar från Volvo

Den chilenska huvudstaden fortsätter att förnya sin kollektivtrafik med högkapacitetsbussar från Volvo. Trafikoperatören Subus har beställt 200 ledbussar av modellen Volvo B8RLE. Det innebär att totalt 2 850 Volvo-bussar kommer att gå i trafik i ...

Volvo Bussar ska leverera 49 eldrivna högkapacitetsbussar till Jönköping

Vy Buss AB beställde tidigare i år 49 eldrivna högkapacitetsbussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De nya bussarna, som planeras att sättas i trafik i Jönköping sommaren 2021 ingår i stadens framtidssatsning på kollektivtrafiken.

...

Volvo Bussar fortsätter utveckla BRT-systemet i Curitiba – levererar 40 nya bussar

Volvo Bussar är återigen en av de viktigaste fordonsleverantörerna till staden Curitibas transportsystem. Under 2020 har Volvo Bussar levererat sex dubbelledade bussar, 13 ledbussar och 21 konventionella bussar till staden.

...