Uppkoppling och trafiksäkerhet i fokus när Santiago får 120 nya Volvobussar med system för säkerhetszoner

När Santiago, Chiles huvudstad, förnyade en väsentlig del av sin bussflotta fokuserade staden på att förbättra säkerheten. Subus, som är en av de största bussoperatörerna i Santiago, har fått 120 nya Volvobussar som är utrustade med systemet för säkerhetszoner sk Zone Management. Systemet använder GPS-data för att automatiskt minska hastigheten i kritiska områden.

Volvo bussar

– Vi har en stark närvaro i Santiago och Volvo var den största fordonsleverantören när Santiagos integrerade bussystem skapades 2005. Våra bussar hjälpte staden att ta ett stort steg för att förbättra kollektivtrafiken och det gav fördelar som fortfarande märks, säger Fabiano Todeschini, vd för Volvo Bussar i Latinamerika.

Volvos B8R-chassi, som bussarna byggts på, är utrustat med banbrytande teknik och den senaste elektroniken. Bussarna har ett elektroniskt skivbromssystem, elektronisk fjädring, Volvos Fleet Management och I-Coaching (virtuell förarhjälp). Fordonen som levererats är dessutom utrustade med Volvos automatiska system för hastighetskontroll (sk Zone Management). Systemet använder GPS-data för att identifiera kritiska sträckor med höga olycksrisker och begränsar maxhastigheten, oavsett förarens åtgärder. Tekniken har använts ett år i Curitiba i Brasilien och där minskade kollisionerna med BRT-bussar med 50 procent.

De 120 nya Volvobussarna är utrustade med motorer som uppfyller utsläppskraven enligt Euro VI. – Santiago ligger i en dal omgiven av berg. Staden har stort fokus på att minska utsläppen på grund av de topografiska svårigheterna att få spridning på partiklar i luften, kommenterar Alexandre Selski, Volvo Bussars strategiska försäljningsdirektör i Latinamerika.

Santiagos nuvarande vagnpark består av 6 700 bussar, varav 2 800 är Volvobussar.
– På samma sätt som i andra städer med planerade kollektivtrafiksystem är vi det ledande varumärket inom chassier med hög passagerarkapacitet även i Santiago, säger José Antonio Margalet, Volvos direktör för kommersiella bussar i Chile. De nya leveranserna sker till Subus, som är en av stadens största operatörer med en vagnpark på över 1 300 fordon. Fordonen är utrustade med Marcopolo-karosser som tillverkats i Brasilien.

Santiago är, förutom att vara Chiles huvudstad och största stad, en av kontinentens fem största städer och har en mycket välutvecklad kollektivtrafiklösning. Stadens kollektivtrafiknät (RED – Rede Metropolitana de Mobilidade – f.d. Transantiago) integrerar bussar, tunnelbana och tåg, vilket möjliggör smidiga resor mellan stadens och storstadsregionens 32 distrikt. Systemet transporterar nästan 6,2 miljoner resenärer varje dag.

Göteborg, 21 januari 2020.

För ytterligare information, kontakta: Marco Greiffo, Volvo Group Latin America, presskontakt, tel: +55 41 3317-7830 eller e-post: marco [dot] greiffo [at] volvo [dot] com, eller Joakim Kenndal, presschef vid Volvo Bussar, tel: +46 739 02 51 50 eller e-post joakim [dot] kenndal [at] volvo [dot] com.

Related News

Volvo Bussar testar elbuss i Mexiko

Volvo Bussars elektromobilitetslösningar, som gör det möjligt för städer runtom i världen att bli mer hållbara, har nått Latinamerika. Volvo 7900 Electric testas nu i Mexiko City.

...

Volvo 9700 DD vinner 2021 International Sustainability Award

Volvo 9700 DD, en ny premiummodell inom segmentet långfärdsbuss, har tilldelats International Sustainability Award av facktidskriften Busplaners. Expertjuryn baserade sitt beslut på det innovativa aerodynamikkonceptet som minskar ...

Belgien fortsätter elektrifieringen av kollektivtrafiken - Volvo Bussar får order på 64 hybridbussar

Volvo Bussar har fått ännu en stor order på elektrifierade bussar av den belgiska transportoperatören OTW. Ordern omfattar 64 bussar och är den största beställningen av Volvos senaste självladdande hybridbussmodell – Volvo 7900 S-Charge. ...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Kontakta oss