Reservdelar – allt handlar om tillgänglighet

Conny Granqvist är på sätt och vis en återvändare. Hans första jobb var faktiskt på Volvos reservdelslager där han ganska snart hamnade på kontoret. Men för över 20 år sedan lämnade han Volvo och gick till leverantörssidan.

Conny Granqvist

”Jo, det stämmer. Jag har varit på några olika företag, bland annat på företag som vi kallar alternativa leverantörer. Eller rätt och slätt pirater”, skrattar Conny. ”Jag brukar skoja om att jag kommer från den mörka sidan, så jag vet verkligen vad det innebär när vi pratar om originaldelar och kvalitet.”

Men sedan 2017 är Conny tillbaka på Volvo och har det kommersiella marknadsansvaret för reservdelsverksamheten i Sverige. ”Det är ett brett område”, förklarar Conny. ”Jag har täta kontakter med återförsäljare, planerar kampanjer och ansvarar för prissättningen.”

Utöver återförsäljarnätet så har Conny också direktkontakter med kunder. Eftersom Volvo har både stads- och turistbussar så är det stor variation bland kundföretagen. ”Det är faktiskt så att våra 7–8 största kunder står för 80% av omsättningen på reservdelar”, säger Conny, ”och deras stora volymer gör att vi ofta pratar direkt med deras inköpsfunktioner, medan återförsäljarnätet står för mycket av logistiken och den lokala servicen.”

Med elektrifiering och hybridteknik så har bussbranschen kommit att bli nära kopplad till miljöfrågorna, och man kan undra om det avspeglar sig även när det gäller reservdelar? ”Ja, på sätt och vis”, säger Conny, ”vi är tydliga med att marknadsföra våra utbytesdelar, det vill säga renoverade komponenter som har samma kvalitet som fabriksnytt.”

Conny förklarar att renovering är en miljövinst på flera sätt. Dels återanvänder man mycket material, men det blir också kortare transporter. Och när det gäller specifikationer och kvalitetskrav är det ingen skillnad på nytt och renoverat. En bra affär för alla parter alltså.

Men Conny jobbar inte bara utåt mot marknaden. ”Nej, genom att jag har väldigt mycket marknadskontakter får jag också massor med synpunkter och information att kanalisera in i Volvoorganisationen. Allt inom busstrafik handlar om tillgänglighet. En buss ska aldrig stå stilla och operatören ska aldrig behöva vänta på delar i onödan. Svårt och livsviktigt, säger Conny.”

Conny Granqvist är inbiten västkustbo. Uppvuxen i Billdal, boende i Särö och jobbar i Arendal på Hisingen. Åker du buss till jobbet? ”Nej, tyvärr inte”, säger Conny, ”det är lite för tidskrävande så tills det finns bättre förbindelser så fortsätter jag att köra elektriskt hela vägen i en laddhybrid.”

Och fritiden då? ”Den är viktig, vi gillar att fiska, att åka båt och att utforska skärgården, gärna långt in på vintern. En del motion förstås, och vi tillbringar mycket tid på sommarstället vi har på Vrångö. Är man västkustpojk så är man”, avslutar Conny Granqvist.

Related News

Så lyckades Göteborg med sin storsatning på elektriska bussar

Fler och fler städer runt om i Europa satsar på en fossilfri och hållbar kollektivtrafik. Med 145 Volvo Electric Articulated tar Göteborg steget till storskalig elektrifierad busstrafik i december. Målet är att all stadsbusstrafik i regionen ...

Volvo 9900 – Träpatronens nya flaggskepp

Träpatronen Transport & Turism AB startade 1970 som Ola Westerlunds Åkeri AB. År 2009 gjordes ett generationsskifte. Då tog syskonen Cathrine Nordenvärn och Tommie Vesterlund över, fast beslutna att skapa ett framgångsrikt familjeföretag. ...

Clean&Care minskar smittorisken ombord

Nu kan du komplettera din Volvobuss med utrustning som minskar risken för smitta, både för passagerare och förare. Läs mer om Clean&Care sortimentet.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Contact us