Digitalt lanseringsevent för Volvo 9700 DD 4,0 – nu är den här

I Norden lanserades vår nya dubbeldäckare för ett knappt år sedan, men då som expressbuss. Nu har vi släppt den lyxigare turistversionen som också, med en höjd på precis 4 meter, kommer att bli ett starkt kort i hela Europa.

Volvo 9700 DD

Temat för lanseringen blev också just siffran 4. Fyra meter hög, lansering klockan fyra den fjärde februari. På websidan kunde man följa nedräkningen och på slaget fyra började presentationen.

Ulf Magnusson, Europachef på Volvo Bussar, hälsade välkommen och berättade stolt om hur viktig den nya bussen är på hela Europamarknaden – och att vi i Sverige och Norden nu får en fantastisk dubbeldäckare för riktigt bekväma långresor.

Missade du lanseringen och är nyfiken på att veta mer om hur bussen presenterades, klicka här.

”Med den nya varianten av vår uppskattade dubbeldäckare Volvo 9700 DD ökar vi valmöjligheterna för våra kunder i Europa högst väsentligt. Dubbeldäckaren är efterfrågad av många operatörer i Europa och det är glädjande att vi nu lanserar denna buss för att tillmötesgå våra kunders högt ställda krav på kvalitet, effektivitet och produktivitet”, säger Ulf Magnusson.

Den nya dubbeldäckaren är baserad på samma plattform som Volvos övriga framgångsrika turist- och expressbussar i premiumsegmentet; Volvo 9900, Volvo 9700 och Volvo 9700 DD med 4,25 m höjd. Säkerhet och komfort håller en mycket hög nivå och bussen kan anpassas i detalj för olika kundbehov och typer av trafik som ger en hög flexibilitet med alternativa längder, layouter och utrustningsalternativ.

Volvo 9700 DD kan dessutom kopplas upp online vilket gör att operatören får bättre kontroll över hur bussen körs och kan planera service på ett effektivt sätt.

”Med hjälp av så kallad Zone Management kan operatören även bestämma hur fort bussen får köras inom vissa fördefinierade zoner, vilket påverkar både säkerhet och bränsleförbrukning positivt”, säger Ulf Magnusson vidare.

En låg invändig ljudnivå, Volvos ergonomiskt utformade passagerarstolar i layouter upp till 96 resenärer och ett effektivt klimatsystem med separata zoner för resenärer och förare, ger en behaglig resa under alla förhållanden. Ljudanläggning, multimediasystem och system för passagerarinformation finns i flera varianter. Dörröppningar, mittgångar, trappor och takhöjder är dimensionerade för att underlätta snabb på- och avstigning.

Förarplatsen i den nya dubbeldäckaren är rymlig och högt placerad för ökad säkerhet, samt ger en god överblick över omgivande trafik. Bussen är också utrustad med förarstödssystem som adaptiv farthållare, körfältsassistans och kollisionsvarning med nödbromsning, liksom med elektroniskt styrda bromsar, elektroniskt stabiliseringssystem och antisladdreglering. Ett vidareutvecklat fjädringssystem i kombination med en låg karossvikt ger en låg tyngdpunkt och mycket bra stabilitet.

Drivlinan med Volvos 11-litersmotor på 460 hk och I-Shift bidrar till de goda köregenskaperna och till god bränsleeffektivitet. Volvo 9700 DD är certifierad för både konventionell diesel och för förnybara bränslen som HVO och RME.

Bussarnas chassier byggs på Volvo Bussar i Borås, medan karosseringen sker av Carrus Delta Oy i Finland.

Fakta nya Volvo 9700 DD
Höjd: 4 m
Längd: 13 m, 13,5 m, 14 m, 14,8 m
Antal passagerare: Upp till 96 st
Bagagerumskapacitet: Upp till 8 m3
Drivlina: Volvo D11K med 460 hk, I-Shift växellåda
Chassi: Volvo B11RLE, 6x2
Kaross: Carrus Delta Oy
Toalett och kök finns som tillval

Upptäck nya Volvo 9700 DD

 

Volvo 9700 DD

Related News

Reservdelar på nytt sätt – nu kan vi tillverka detaljer styckvis

Man brukar ju säga att massproduktion är vägen till lönsamhet. Sant men inte hela sanningen. I Volvos Säfflefabrik har man utvecklat en metod för stycktillverkning av reservdelar – nästan som en custom shop.

...

Renovering ger bussar nytt liv

Den första januari är Stefan Nilsson ansvarig för försäljning av alla tjänster som teamet på Volvo Bussar i Säffle kan erbjuda, och då inte minst rekonditioneringsarbeten. Med lång erfarenhet såväl från verkstad och konstruktion som från drygt 10 ...

Pandemin ett hårt slag mot Lönns Buss

När vi ringer upp Larsa Lönn klockan 10 på förmiddagen är det fyra timmar sedan han och hans andrechaufför kört Brobergs bandylag de 60 milen från Vetlanda till Söderhamn och parkerat bussen. ”Idrottsresorna är i princip det enda vi har kvar”, ...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Contact us