Pandemin ett hårt slag mot Lönns Buss

När vi ringer upp Larsa Lönn klockan 10 på förmiddagen är det fyra timmar sedan han och hans andrechaufför kört Brobergs bandylag de 60 milen från Vetlanda till Söderhamn och parkerat bussen. ”Idrottsresorna är i princip det enda vi har kvar”, säger Larsa, ”och även de resorna har ju minskat, särskilt under den tiden när flera sporter stängde ner helt.”

Larsa Lönn

Lönns Buss är helt inriktade på beställningstrafik med 12 bussar och 20 medarbetare. Larsa började 1979 på SJ Buss, men när SJ och Swebus slog samman sina verksamheter och övergick till enbart linjetrafik tog Larsa steget och startade sitt reseföretag. Vid starten 1990 köpte han sin första buss och redan efter tre-fyra månader var det dags att köpa en till.

Seniorresor är en stor del av verksamheten, liksom kryssningsresor i samarbete med Viking Line och, som sagt, idrottsresor. Verksamheten har växt sakta men säkert, och i oktober 2019 var Larsa på Busworldmässan i Bryssel och beställde då en splitterny fullutrustad Volvo 9900.

”Det var dags att utöka lite till”, berättar Larsa, ”men när bussen var leveransklar i maj 2020 hade vi blivit av med nästan varenda körning. Vi hade satsat stort på vårt 30-årsjubileum, och utökat med kryssningar till bland annat Karibien och Svalbard. Och sen blir det tvärnit innan vi ens hunnit börja.”

Larsa kom överens med Wist Last&Buss om att vänta med leveransen och i oktober kunde han lösa ut sin nya buss. ”Jag fick fantastisk hjälp av Wist Last&Buss och Volvo”, fortsätter Larsa. ”Under tiden öppnade sig en möjlighet för mig att göra ett inbyte. Annars hade vi aldrig orkat med nyinvesteringen. Marginalerna blir snabbt väldigt snäva när intäkterna viker.”

Under året har uppdragen varit väldigt få. ”Närmsta granne till vår depå är Sveriges största bäruppköpare och de engagerar en mindre armé med bärplockare från Thailand. Att köra dem från Arlanda och sprida ut dem över Norrland betyder fem dagars non-stop-körning. Och så ytterligare fem när säsongen är över och plockarna är coronatestade och klara att köras tillbaka till flyget. Det var årets i särklass största uppdrag”, säger Larsa. ”Samtidigt blir ju lönsamheten sämre när man bara kan köra 35 personer i en buss som klarar 57.”

Larsas berättelse är en berättelse om en kamp med kniven på strupen. Ändå låter han lugn, målmedveten och, faktiskt, positiv. ”Vi gör allt vi kan. Förhandlar med finansbolagen, letar intensivt efter möjligheter. Det tyngsta är att bli av med engagerade, kunniga och lojala medarbetare. Alla som åkt på en bussresa vet hur viktig chauffören är och vårt gäng har varit det bästa man kan önska.”

”Det vi hoppas på nu är vaccinet och att seniorresor och kryssningar kommer igång”, säger Larsa. ”Det finns ett stort uppdämt behov av att få resa igen, men det kommer att starta långsamt och vart det tar vägen på längre sikt är det ingen som vet. 2020 var ett förlorat år, 2021 kommer att bli väldigt tufft och vi tittar redan på 2022. Vi ska ju klara det här”, avslutar Larsa Lönn.

Related News

Satsning på luftrenare har gett coachföretag nya bokningar

Desinfektionsenheten ECO3 som producerar ozongas är ett av de mest effektiva sätten att skydda förare och passagerare mot bakterier och virus. Hellbergs Buss i Sverige och Meurer Touristik i Tyskland är två företag som under pandemin ...

“Design är så mycket mer än utseende”

Nya Volvo 9700 DD är designad för maximal flexibilitet och komfort. Precis som för de andra coachmodellerna är det tre ledord som visat vägen genom hela designprocessen; omtanke, trovärdighet och evolution. Dan Frykholm, Head of Design på Volvo ...

Digitalt lanseringsevent för Volvo 9700 DD 4,0 – nu är den här

I Norden lanserades vår nya dubbeldäckare för ett knappt år sedan, men då som expressbuss. Nu har vi släppt den lyxigare turistversionen som också, med en höjd på precis 4 meter, kommer att bli ett starkt kort i hela Europa.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Contact us