Renovering ger bussar nytt liv

Den första januari är Stefan Nilsson ansvarig för försäljning av alla tjänster som teamet på Volvo Bussar i Säffle kan erbjuda, och då inte minst rekonditioneringsarbeten. Med lång erfarenhet såväl från verkstad och konstruktion som från drygt 10 år som Sales Engineer, tar Stefan över efter Morgan Storm som gick i pension vid årsskiftet.

Stefan Nilsson

Att Volvobussar ger många års produktivt liv är ingen nyhet. Men hård trafik sliter på inredning och en hel del annat. Att renovera kan då vara ett mycket lönsamt alternativ. Bussen blir nästan som ny och kan köras ytterligare ett antal år.

”Rekonditionering kan omfatta allt från reparation av krockskador, enklare ombyggnationer till mer komplexa förändringar av bussar”, berättar Stefan Nilsson. ”Vi hjälper kunder att på bästa sätt anpassa bussar med hänsyn till deras trafik och användande. Vi utför såväl mekaniska arbeten som elektriska förändringar och uppgraderingar, och vår kunniga personal kan också bistå med metod- och prototyparbeten. Tillsammans med vår fina lackeringsanläggning kan vi erbjuda en helhetslösning.”

Annars är det vanligaste uppdraget att uppdatera bussar när en del av kundens flotta flyttar geografiskt. ”Nya trafikavtal betyder ju oftast omlackering och utbyte av en hel del utrustning”, förklarar Stefan, ”och man passar gärna på att fräscha upp inredningen, med nya stolar eller klädslar och kanske lägga om golvet. Det är en jättefördel för kunden att allt kan göras på samma ställe.”

Under hela 2020 har det varit fullt upp i Säfflefabriken, och för vissa kunder är det värdefullt att renovering kan göras även för andra märken. ”Ett jobb som vi gjort mer av under den senaste tiden är uppgradering från Euro 5 till Euro 6”, berättar Stefan. ”Många lite äldre bussar går i trafik i innerstäderna och miljözoner kommer ju mer och mer.” Vid ett nytt trafikavtal kan det mycket väl hända att flottan är blandad och då är det förstås både enklare och mer ekonomiskt att alla fordon kan renoveras till samma standard på ett och samma ställe.

Förutom jobbet i fabriken händer det att Säfflegänget gör punktinsatser utomlands. Både Schweiz och Skottland har haft besök av Volvos experter. ”Det kan ju vara knepigt att få hit bussar om det är långa avstånd, och då är det enklare att vi gör jobbet på plats. Det är ju vår kompetens man vill ha och den är faktiskt flyttbar”, avslutar Stefan Nilsson.

Volvo Bus Body Repair Center Säffle

  • Produktion av bussdetaljer
  • Renovering/ombyggnad
  • Reservdelar
  • Lackering
  • Prototyper
  • Skräddarsydda lösningar
  • Reparation av krockskador

Kontakta Stefan Nilsson om du vill veta mer om rekond och renovering
Mail: stefan [dot] sn [dot] nilsson [at] volvo [dot] com
Telefon: 0765-531365 

Här kan du läsa mer om rekonditioneringserbjudandet. 

Related News

Digitalt lanseringsevent för Volvo 9700 DD 4,0 – nu är den här

I Norden lanserades vår nya dubbeldäckare för ett knappt år sedan, men då som expressbuss. Nu har vi släppt den lyxigare turistversionen som också, med en höjd på precis 4 meter, kommer att bli ett starkt kort i hela Europa.

...

Reservdelar på nytt sätt – nu kan vi tillverka detaljer styckvis

Man brukar ju säga att massproduktion är vägen till lönsamhet. Sant men inte hela sanningen. I Volvos Säfflefabrik har man utvecklat en metod för stycktillverkning av reservdelar – nästan som en custom shop.

...

Pandemin ett hårt slag mot Lönns Buss

När vi ringer upp Larsa Lönn klockan 10 på förmiddagen är det fyra timmar sedan han och hans andrechaufför kört Brobergs bandylag de 60 milen från Vetlanda till Söderhamn och parkerat bussen. ”Idrottsresorna är i princip det enda vi har kvar”, ...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Contact us