Reservdelar på nytt sätt – nu kan vi tillverka detaljer styckvis

Man brukar ju säga att massproduktion är vägen till lönsamhet. Sant men inte hela sanningen. I Volvos Säfflefabrik har man utvecklat en metod för stycktillverkning av reservdelar – nästan som en custom shop.

Thomas Persson

Vi kan börja med att konstatera att i Säffle kan man bygga bussar. Och även om serieproduktionen flyttat så har man både behållit och utvecklat kompetensen genom renoveringsverksamheten. Och nu, efter ett år av igångkörning i full skala och intrimning, så är detaljtillverkningen igång.

”Det är ju i första hand plåtdetaljer vi tillverkar”, säger Thomas Persson, som är platschef på Säffleanläggningen. ”När det gäller elektronik, textilier och en del plaster tar vi hjälp av underleverantörer. Och vi tillverkar direkt på kundorder. Vi har ju all dokumentation så vi vet exakt hur bussen såg ut när den lämnade fabriken, även om den är gammal, och kan snabbt tillverka en bagagelucka eller sidopanel.”

Och det går fort. Det finns exempel på att beställningen kommit på morgonen och leveransen skett samma dag. ”Det där ska du kanske inte skriva”, skrattar Thomas, ”det beror ju förstås på vad det är och vad som pågår i verkstaden, så leverans samma dag kan vi inte lova. Men vi kan lova att vi gör vårt allra bästa.” Alla beställningar går via kundsupporten och när de kommit in görs en bedömning av ledtiden.

Reservdelsverksamheten har växt rejält och det har gjorts nyinvesteringar i maskinparken. Men Säffle har också tagit över försörjningen för Europa av vissa typer av delar från Polenfabriken. I första hand karossdelar, förbrukningsmaterial, chassi- och drivlinekomponenter går ju i sina vanliga flöden.

”Sedan händer det att vi gör rena specialanpassningar och prototyper. Och vi kan föreslå alternativa lösningar om det hänt något utöver det vanliga. Då är den erfarenhet och kompetens vi har här ovärderlig”, avslutar Thomas Persson.

Har du frågor om våra artiklar? Bus Parts Europe hjälper dig gärna!
Kontakta oss på busparts [dot] nordic [at] volvo [dot] com
Beställningar läggs fortfarande precis som vanligt i ARGUS alt. TSE.

Related News

Satsning på luftrenare har gett coachföretag nya bokningar

Desinfektionsenheten ECO3 som producerar ozongas är ett av de mest effektiva sätten att skydda förare och passagerare mot bakterier och virus. Hellbergs Buss i Sverige och Meurer Touristik i Tyskland är två företag som under pandemin ...

“Design är så mycket mer än utseende”

Nya Volvo 9700 DD är designad för maximal flexibilitet och komfort. Precis som för de andra coachmodellerna är det tre ledord som visat vägen genom hela designprocessen; omtanke, trovärdighet och evolution. Dan Frykholm, Head of Design på Volvo ...

Digitalt lanseringsevent för Volvo 9700 DD 4,0 – nu är den här

I Norden lanserades vår nya dubbeldäckare för ett knappt år sedan, men då som expressbuss. Nu har vi släppt den lyxigare turistversionen som också, med en höjd på precis 4 meter, kommer att bli ett starkt kort i hela Europa.

...

Volvo Bussar

Volvo Bussar

Kontakta oss

Contact us