Volvo 7900 Electric

Utforska

Volvo 7900 Electric-serien ger dig den flexibilitet som behövs för att skräddarsy passagerarkapacitet och laddningslösningar efter dina verksamhetsbehov. Volvo är världsledande på både säkerhet och ergonomisk förarmiljö, och i våra elbussar får både förare och passagerare en tyst och behaglig reseupplevelse.

Längd: 12 m, 18 m eller 18,7 m

Maximal passagerarkapacitet: 98 (12 m), 150 (ledbuss)

Kraftfull och med enastående köregenskaper

Kraftfull och med enastående köregenskaper

Volvos elbussar är utrustade med eldrivna Volvodrivlinor och optimerade växellådor som ger säkra och bekväma bussresor med hög effekt även i krävande förhållanden. Den nya ledbussmodellen har dubbla elmotorer på totalt 540 hk, vilket ger samma tillförlitliga prestanda vid körning i uppförsbackar som hos en 12-metersbuss. Fullastad kan den hålla en hastighet på över 50 km/h i sex procents uppförslutning, och start-i-backe-hjälpen ger säkra starter med tung last till och med i uppförsbackar med 20 procents lutning.

Flexibel batterikonfiguration

Flexibel batterikonfiguration

Passagerarkapacitet och körsträcka mellan laddningarna är viktiga parametrar när man ska konfigurera batterikapaciteten och maximera drifteffektiviteten. Tack vare våra flexibla batterikonfigurationer kan du optimera bussens energilagring. Bussen på 12 meter har en batterikapacitet på upp till 250 kWh och ledbussmodellen erbjuder upp till 300 kWh. Du väljer själv om du vill snabbladda med pantograf eller använda kabel i depån.

Läs mer om laddning och batterier

Hög förarkomfort ger låg personalomsättning

Det råder inget tvivel om att Volvo 7900 Electric är konstruerad med förarens bästa för ögonen. I kombination med Volvo Dynamic Steering bidrar den tysta och ergonomiska förarmiljön till minskad stress och ökad komfort för föraren. Detta är en arbetsmiljö som på alla sätt är gjord för att locka till sig och hålla kvar skickliga förare och därmed bidra till minskad personalomsättning.

modell

Låg ljudnivå inne i bussen

De låga ljudnivåerna gynnar både passagerare och förare. Det blir enklare att föra samtal i bussen och passagerarna kan sänka volymen när de lyssnar på musik. Föraren upplever mindre stress och kan fokusera på körningen.

modell

Ergonomisk design

Den bekväma förarmiljön i en Volvo 7900 Electric är troligen en av de bästa på marknaden, med förstklassig ergonomi och mycket bra sikt. Den mjuka eldriften minskar dessutom vibrationerna vid körning.

modell

Volvo Dynamic Steering (VDS)

Volvo Dynamic Steering gör styrningen till en enkel match. De utmärkta köregenskaperna, som blir särskilt påtagliga i rondeller och kurvor, är en enorm fördel för föraren och minskar risken för skador på nacke, axlar och armar.

Säkerhet

Volvo sätter alltid säkerheten först. Volvo 7900 Electric har en rad säkerhetsfunktioner och förarstödssystem som hjälper till att förhindra olyckor. Zone Management med säkerhetszoner, fotgängar- och cyklistsystemet och möjligheten att välja till säkerhetsbälten på alla stolar är bara några exempel.

Volvos fotgängar- och cyklistsystem

Fotgängar- och cyklistsystem

Volvo 7900 Electric kan utrustas med vårt fotgängar- och cyklistsystem som varnar föraren vid risk för kollisioner med oskyddade trafikanter framför bussen.

Säkerhetszoner

Säkerhetszoner

Volvo Säkerhetszoner gör det möjligt att definiera egna zoner där extra försiktig körning krävs. I varje sådan zon begränsas fordonets hastighet automatiskt till ett förinställt värde, till exempel när bussen passerar skolor och sjukhus eller vid körning i bussdepån.

modell

Elektroniskt stabiliseringssystem (ESP)

12-metersversionen av Volvo 7900 Electric är utrustad med det elektroniska stabiliseringssystemet (ESP), som minskar risken avsevärt för att bussen kör av vägen, både vid normala och hala vägförhållanden.

Överlägsen invändig komfort

Överlägsen invändig komfort

Oavsett om det råder arktisk kyla eller medelhavsvärme utanför bussen är inomhusklimatet i Volvo 7900 Electric alltid perfekt. Bussen har automatiska, separata klimatsystem för passagerare och förare, vilket säkerställer optimala arbetsförhållanden för föraren. Värmesystemet är helt utsläppsfritt hela vägen ned till -5 °C, och vid lägre temperaturer än så kopplas en bränslevärmare in, som kan drivas på HVO eller biodiesel.

Dummy
Kontakta oss

Kontakta oss

Kontakta oss